Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

BR-chefen: ”Ensidig politisk debatt om spårtrafik”

BR:s vd Göran Forssén. Foto: Ulo Maasing.

BR:s vd Göran Forssén. Foto: Ulo Maasing.

”Den politiska debatten handlar ensidigt om en utbyggnad av spårtrafiken – spårvagn, lokalbanor eller tunnelbana. Trots att huvuddelen av kollektivtrafikresorna idag sker med buss förbises den potential bussen har för att snabbt lösa dagens akuta trafikproblem i våra storstäder.” Det skriver Göran Forssén, vd på Bussbranschens Riksförbund (BR) i en debattartikel i tidningen Miljö&Utveckling på måndagen.

Forssén tar i artikeln upp frågan om hur de större städerna i Sverige växer. Han pekar bland annat på att befolkningen i Stockholms län varje dag ökar med två fullsatta bussar.

– Den ökade trängseln på tunnelbanan skapar en allt sämre komfort för resenärerna. Inte ens djuren får transporteras under sådana dåliga förhållanden som resenärerna under rusningstrafik. Med en ökad busstrafik kan de akuta trafik- och miljöproblemen i tätorterna lösas., skriver Göran Forssén.

BR-chefen förordar en storskalig satsning på busstrafik, bland annat därför att det går att genomföra på relativt kort tid, jämfört med spårtrafik.

– Politikerna måste våga prioritera busstrafiken framför privatbilismen genom fler busskörfält och signalprioritering. Befintliga stombusslinjer bör uppgraderas till BRT-system – högkvalitativa busstråk. Inrätta BRT-linjer till Karolinska sjukhuset och Hagastaden för att lösa dagens resebehov. Flera busslinjer behövs. Tunnelbanelinjer behöver kompletteras med BRT-system för att minska trängseln i tunnelbanan och sårbarheten.

Forssén vill också se en ökad satsning på elektrifiering av busstrafiken.

– För att lösa miljöproblemen, inte minst för att minska bullernivåerna, är en elektrifiering av busstrafiken en nyckelfaktor för en framgångsrik bussatsning. BR föreslår införandet av en ”supermiljöbusspremie”. Regering och riksdag har infört en sådan premie för bilar och det är hög tid att en liknande subventionering genomförs för kollektivtrafiken.

– Idag betalar inte tåg- och spårtrafiken någon energiskatt på elektriciteten. Och naturligtvis ska det inte heller för elbussar betalas någon elskatt, skriver BR-chefen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)