Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussresenärer nöjdast i Resesverige

I lejonets kula. Bus4you marknadsför sig på Stockholms Central. Företaget har de nöjdaste kunderna i Transportsverige, SJ de minst nöjda. Foto: Ulo Maasing.

I lejonets kula. Bus4you marknadsför sig på Stockholms Central. Företaget har de nöjdaste kunderna i Transportsverige, SJ de minst nöjda. Foto: Ulo Maasing.

Resenärerna är idag mer nöjda med sitt bussbolag, tåg och flygbolag jämfört med tidigare år. Bussbolagens kunder fortsätter att vara mer nöjda än kunderna till både flyg och tågbolagen enligt Svenskt Kvalitetsindex. Bland expressbussföretagen toppar Bus4you som även i år får ett betyg som indikerar att de har mycket nöjda kunder.

Komfort, punktlighet och förmåga att leva upp till kundernas förväntningar är enligt Svenskt Kvalitetsindex Bus4yous framgångsrecept vilket har gjort att kunderna är oerhört lojala. På motsvarande sätt är det just detta som är Swebus stora utmaning. Swebus låga lojalitet är en utmaning och de måste kunna skapa ett kundvärde som gör att kunderna i större utsträckning blir mer lojala.

Efter fyra år av stort missnöje ger nu kunderna till SJ ger ett betydligt bättre betyg jämfört med tidigare. Kundnöjdheten ligger fortfarande lågt men med en uppgång på nästan 8 enheter lyckas SJ nu äntligen ta sig över gränsen för mycket missnöjda kunder (indexbetyg över 60). Andelen som haft anledning att klaga har minskat från 40 procent till 27 procent. Fler som har haft anledning att klaga gör det också och får då ta del av relativt bra hantering.

Bland flygbolagen får även i år Norwegian båst betyg av kunderna. Skillnaden mot SAS har dock minskat något. Det är särskilt prisvärdheten som är Norwegians konkurrensfördel enligt kunderna. Malmö Aviation får också ett bra betyg av sina kunder och hamnar före SAS men efter Norwegian. Sverigeflyg har tappat rejält.

Svenskt Kvalitetsindex presenterar sina betyg på en 0:100-skala. Ju högre betyg desto bättre omdöme har företaget fått av sina kunder. Generellt sett har branscher och företag som erhåller betyg under 60 i kundnöjdhet stora svårigheter att motivera sina kunder att stanna kvar hos sig, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.

Här är resultatet av Svenskt Kvalitetsindex 2013 när det gäller transportbolag:

Bus4you 75,6
Swebus 68,4
Övriga expressbussar 71,1
Malmö Aviation 68,1
Norwegian 70,2
SAS 66,9
Sverigeflyg 67,5
Övriga flygbolag 67,9
SJ 60,5
Övriga tågbolag 68,2

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)