Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Direktupphandling rycker närmare i Dalarna

Direktupphandling rycker allt närmare i Dalarna. Tre politiker får själva bestämma vem som ska få köra all busstrafik vid en direktupphandling. Foto: Ulo Maasing.

Direktupphandling rycker allt närmare i Dalarna. Tre politiker får själva bestämma vem som ska få köra all busstrafik vid en direktupphandling. Foto: Ulo Maasing.

En direktupphandling av busstrafiken i Dalarna rycker allt närmare. På onsdagen beslutade direktionen för Region Dalarna att tre Dalapolitiker – två socialdemokrater och en centerpartist – ska få fatta tilldelningsbeslutet vid en eventuell direktupphandling.

Bakgrunden är att den upphandling av trafiken som Dalatrafik gjorde i somras har överklagats av bussoperatören Nobina. Ärendet ligger nu i länsrätten som ännu inte har avgjort det.

I sitt beslut att delegera uppdraget att köra all busstrafik i Dalarna vid en direktupphanding till tre politiker skyller direktionen för regionen på gällande lag.

”Förseningen är en effekt av lagstiftningen och gör att AB Dalatrafik som upphandlande enhet måste utarbeta en alternativ plan för att det ska finnas kollektivtrafik då den nya trafikperioden börjar 1 juli 2014.

Därför har Region Dalarnas direktion beslutat att delegera tilldelningsbeslutet för kollektivtrafiken med start 1 juli 2014 till Leif Nilsson (S), Lena Reyier (C) och Ingalill Persson (S) efter en eventuell direktupphandling eller förhandlad upphandling”, heter det från direktionen.
Men turerna kring den problemtyngda upphandlingen skapar också andra problem för Region Dalarna, inte minst ekonomiska.

Region Dalarna är kollektivtrafikmyndighet. I det ingår att man ska besluta om budgeten för kollektivtrafiken i Dalarna. Budgeten bygger på den kollektivtrafikplan som styr vilken kollektivtrafik som ska köras.

Men nu, bara några veckor innan årsskiftet är 2014 fortfarande ett ekonomiskt dunkel för regionen. Strulet kring upphandlingen har nämligen gjort att planen och budgeten nu har fastställs endast för första halvåret 2014 av Region Dalarnas direktion.

Plan och budget för andra halvåret kan fastställas ”först när klarhet bringats i ett antal frågor”, heter det från Region Dalarnas direktion.

Det räcker dock inte med det.

Finansieringen av kollektivtrafiken i Dalarna har sedan 2004 reglerats via ett avtal mellan länets kommuner och landstinget som fördelar resurser för trafiken. Det nuvarande avtalet, som är uppsagt av landstinget, gäller till och med årsskiftet.

Därför rekommenderar Region Dalarnas politiker landstinget att förlänga uppsägningstiden till halvårsskiftet 2014 eftersom den nya upphandlade trafiken startar den första juli 2014.

Med den nya trafiken kommer ett nytt avtal att styra fördelningen av driftbidraget.

Röran i Dalarna eskalerar med andra ord.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)