Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fackligt krav på gemensamt busskort i Mälardalen

Gemensamt busskort och bättre kollektivtrafik krävs i Mälardalen anser fackförbundet Unionen. Foto: Ulo Maasing.

Gemensamt busskort och bättre kollektivtrafik krävs i Mälardalen anser fackförbundet Unionen. Foto: Ulo Maasing.

Det måste tas ett samlat grepp för kollektivtrafiken i hela Mälardalen. Det anser fackförbundet Unionen. Organisationen pekar på att det dagligen sker 160 000 pendlingsresor över länsgränserna inom Mälardalen, en betydligt högre nivå än genomsnittet för hela Sverige.

Mälardalen är Sveriges nav när det kommer till transporter och kollektivtrafik. Hela landet är beroende av att infrastrukturen fungerar här, annars avstannar allt. Det är således av betydande vikt att pendlingen till och från arbetet i Mälardalen fungerar smärtfritt, hävdar fem regionordföranden i Unionen samt organisationens chefsekonom i en debattartikel i Unionens tidning Kollega.

Artikeln bygger på en ingående analys som Unionen har låtit göra av arbetsmarknad, pendling, näringsliv, boende med mera i Mälardalen. Där lyfts det fram att det måste vara lätt, men samtidigt inte dyrt att pendla över länsgränserna. ”Det måste finnas en säkerhet i att lita på tidtabeller och att anslutningar fungerar. Dessutom måste resebevis för att åka inom och mellan länen i Mälardalsregionen samverka betydligt bättre än de gör idag”, heter det i analysen”.

– Ett Mälardalskort bör snarast förverkligas. Kollektiva kommunikationer måste få ta en växande andel av pendlingsresorna, skriver Unionen i sin analys.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. ”– Ett Mälardalskort bör snarast förverkligas. Kollektiva kommunikationer måste få ta en växande andel av pendlingsresorna, skriver Unionen i sin analys”.

    OK – Unionen – men vem ska betala för detta ”godis”?
    Men sådant ”oviktigt trams” ingår sällan i de ”analyser” som kravställarna tar fram.
    Men visst – allt går att få bara någon betalar.
    Någon ”annan” helst då…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)