Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer i egen regi i Västmanland

Vid årsskiftet kommer inte bara busstrafiken i Västmanland att skötas i egen regi av landstinget. Då tar man också över trafikreklamen. Foto: Ulo Maasing.

Vid årsskiftet kommer inte bara busstrafiken i Västmanland att skötas i egen regi av landstinget. Då tar man också över trafikreklamen. Foto: Ulo Maasing.

Västmanland är det enda län i Sverige där kollektivtrafiken i hela länet fortfarande drivs i egen regi i stället för att vara upphandlad. Nu utökas egenregiverksamheten till att omfatta även reklamförsäljningen på bussarna. Därmed går VL (Västmanlands Lokaltrafik/Kollektivtrafikmyndigheten i Västmanland) mot strömmen.

Från 1 januari 2014 tar VL över ansvaret, för att sälja all bussreklam i och utanpå bussarna i Västerås och Västmanland.

Enligt VL kommer man att kunna erbjuda kunderna en större flexibilitet med kundanpassad exponering, samtidigt som VL räknar med att kunna förbättra intäkterna för bussreklamen.

– Det är framför allt invändigt som vi tror det går att hitta nya och intressanta sätt att kommunicera säger Richard Folkebrant, ansvarig företagsförsäljning VL.

– Vi följer med spänning utvecklingen inom infotainmentområdet, eftersom vi hoppas kunna ha en sådan lösning på plats i våra fordon inom några år. Samtidigt ser vi att det finns en stor potential att även utvändigt kunna kundanpassa reklamutrymmet.

Varje år sker drygt 9 miljoner resor med VL i Västmanland. Tack vare en omläggning av linjenätet i Västerås och ökad turtäthet i både Västerås och övriga Västmanland under 2013, beräknas antalet resenärer öka de kommande åren. VL räknar med att bussarnas reklamplatser blir allt mer attraktiva i takt med att resandet ökar. Den ökade turtätheten gör också att reklamen syns mer.

– För oss var det ett naturligt steg att ta hem reklamförsäljningen säger Maria Linder, förvaltningschef Kollektivtrafikförvaltningen i Västmanland.

– Som en affärsdrivande förvaltning måste vi se över såväl kostnader som intäkter och här ser vi en möjlighet att öka intäkterna samtidigt som vi tror att vi kan leverera en bättre produkt till våra kunder. Genom att själva ansvara för reklamförsäljningen får vi även större möjligheter att bereda plats för vårt egna informationsbehov.

VL kommer även i fortsättningen samarbeta med nationella aktörer för att kunna erbjuda rikstäckande kampanjlösningar. När det gäller reklam på alla väderskydd vid busshållplatserna i Västerås tätort är det fortfarande Clear Channels som ansvarar för det enligt avtal med Västerås stad.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)