Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nästan 200 MAN-bussar till Keolis i Stockholm

MAN har fått en stororder på bussar från Keolis. Foto: MAN.

MAN har fått en stororder på bussar från Keolis. 52 av bussarna kommer att vara Lion´s City Hybrid. Foto: MAN.

Busstillverkaren MAN har fått en stororder på bussar från Keoils Sverige. MAN ska leverera samtliga nya bussar till det trafikavtal som Keolis nyligen vann och som omfattar busstrafiken i Stockholms innerstad. Av de 195 bussarna kommer 52 att vara hybridbussar. Därmed får Stockholm också sina första hybridbussar.

Keolis vann nyligen den så kallade E22-upphandlingen hos Storstockholms Lokaltrafik. Affären är en av de största någonsin i landet där en enskild leverantör får hela ordern. Keolisbeställningen är samtidigt MAN Truck & Bus AG:s största hybridbussorder vilket MAN räknar med kommer att öppna dörrarna för flera stora hybridbussleveranser i Europa.

Ordern omfattar bussar av fyra typer:

52 st MAN A37 hybridbussar

71 st MAN A23 ledbussar som drivs av biogas

70 st MAN A23 ledbussar som drivs av biodiesel

2 st MAN A47 kortbussar (10,5 meter) som drivs av biodiesel

Samtliga nya bussar har motorer som lever upp till de hårdare miljökraven (Euro 6) och hela bussflottan drivs på förnyelsebart bränsle.

Hybridbussarna drivs i låga hastigheter av återvunnen energi från bussens bromsar vilket minskar bränsleförbrukningen och utsläppen. Det innebär även att ljudnivån och bullret kommer att minska och att närmiljön runt hållplatserna förbättras.

– MAN och Svenska Neoplan har kunnat leverera fordon som lever upp till våra och SL:s högt ställda krav och jag är övertygad om att det kommer locka fler resenärer till våra bussar, avslutar Magnus Åkerhielm.

–  Det är en prestigeorder och vi är hedrande över det förtroende som vi fått av Keolis. Detta är en av de största bussaffärerna som tilldelats en enskild leverantör i Sverige och beställningen är MAN:s största order av hybridbussar. Vi och MAN i Tyskland tar Keolis högt ställda krav på största allvar och hela vår leverans- och eftermarknadsorganisation kommer  att stå väl förberedda inför denna utmaning, säger Claus Bay som är vd för Svenska Neoplan AB som representerar MAN bussar i Sverige.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. En av världens obekvämaste bussar som någonsin har körts på stockholms gator man känner av alla ojämnheter även den vita målningen på asfalten får man känna av när man sitter på dom obekväma sätena och så är MAN bussar iskalla på vintern och kokheta på sommaren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)