Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Slutet har kommit för klassisk bussmodell

Några glimtar ur Futura Classics 31-åriga produktonshistorik. Bild: VDL.

Några glimtar ur Futura Classics 31-åriga produktionshistorik. Bild: VDL.

Efter över 31 års produktion har i början av 2014 en klassisk bussmodell nått ändhållplatsen. Det är VDL Futura Classic som nu slutar att tillverkas. Den sista Futura Classic är en högerstyrd version som levereras till bussföretaget Anderson Travel i London i början av nästa år. Då har totalt 11 218 Futura Classic tillverkats.

Futura, då under namnet Bova Futura, introducerades i början av 1982 i två versioner: normaldäckad och högdäckad. 1994 kom sedan en  treaxlig, 15 meter lång version av Futura, FHD 15 Magnum.

Den följdes av en 13,6-metersversion 1996 samt av en 12,7 meter lång tvåaxlig version, Futura FHD 127.

Sin senaste ansiktslyftning fick Futura 2006, men 2007 introducerades FLD 104, alltså en 10,4 meter lång version av bussen.

Lite för kalenderbitaren:

Om samtliga Futura Classic som har tillverkats skulle ställas på rad, skulle man få en busskö på nästan 137 kilometer, lika långt som från VDL:s fabrik i Valkenswaard till centralstationen i Amsterdam.

12-metersversionen av Futura Classic har tillverkats 16986 exemplar; 10-metersversionen i 702 exemplar; 12,7-metersversionen i 2974 exemplar och 14- och 15-metersversionerna i sammanlagt 556 exemplar.

De största marknaderna för Futura Classic har varit Tyskland (3214 exemplar), Frankrike (2873), Nederländerna (1410) och Storbritannien (1258).

Nr VDL 2010  introducerade efterträdaren till den buss som nu går ur produktion valde man också namnet Futura. För att skilja nykomlingen från föregångaren började man kalla den senare för Futura Classic.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)