Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storsatsning på BRT inför idrottsfester

Brasilianska städer storsatsar på BRT inför Fotbolls-VM och OS 2016. Belo Horizonte har beställt 500 Mercedesbussar till sitt nya BRT-system. Foto: Daimler Buses.

Brasilianska städer storsatsar på BRT inför Fotbolls-VM och OS 2016. Belo Horizonte har beställt 500 Mercedesbussar till sitt nya BRT-system. Foto: Daimler Buses.

Brasilien genomför en jättesatsning på superbussar, BRT (Bus Rapid Transit) för att klara de två gigantiska idrottsarrangemang som landet står inför de kommande åren: Fotbolls-VM 2014 samt OS 2016. Ett exempel på det är staden Belo Horizonte i sydöstra Brasilien som är en av tolv städer som står som värd för Fotbolls-VM. Där invigs under det första kvartalet ett helt nytt BRT-system (MOVE) som ska kunna transportera 700000 människor om dagen.

Restiderna mellan de områden som MOVE betjänar väntas bli 43 – 47 procent kortare än med dagens kollektivtrafik.

För busstillverkaren Mercedes-Benz har den brasilianska storsatsningen på BRT blivit en jätteaffär. Just nu levererar man 500 BRT-bussar till Belo Horizonte. Bussarna byggs på Mercedes-Benzchassier och karosseras av brasilianska Marcopolo. Systemet kommer att trafikeras av sammanlagt 700 bussar.

Satsningen på avancerade bussystem i Brasilien har bidragit till att Daimler Buses (där Mercedes-Benz bussar ingår) under de tre första kvartalen 2013 ökade sin försäljning i Latinamerika med 17 procent till 14400 enheter.

BRT-systemet i Belo Horizonte blir 23 kilometer långt, har tre linjer och 40 stationer med ett genomsnittligt avstånd mellan stationerna på 400 meter. Resenärerna köper sina biljetter på stationerna, innan de stiger på. Stationernas plattformar ligger i nivå med bussgolvet.

En av stationerna i Belo Horizontes BRT-system under byggnad hösten 2013. Foto: Andrevruas/Wikimedia Commons.

En av stationerna i Belo Horizontes BRT-system under byggnad hösten 2013. Foto: Andrevruas/Wikimedia Commons.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)