Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ut med det nya och in med det gamla – största bränslecellsflottan skrotas

De 20 bränslecellsbussar som körts av BC Transit i Whistler, Kanada, ska tas ur drift. Bild: Ballard.

De 20 bränslecellsbussar som körts av BC Transit i Whistler, Kanada, ska tas ur drift. Bild: Ballard.

Ut med det nya och in med det gamla! Det verkar vara mottot i den kanadensiska vintersportorten Whistler, nära Vancouver. Staden har världens största flotta av bränslecellsdrivna bussar i reguljär trafik, men nu planerar man att göra sig av med de 20 bussarna och ersätta dem med dieseldrivna. Beslutet har fattats av de styrande i British Columbia där Whistler ligger.

Bränslecellsbussarna ska tas ur trafik i mars 2014, fyra år efter det att de introducerades i samband med vinter-OS. Men provinsregeringen i British Columbia tycker att bussarna är alldeles för dyra i drift och ska byta ut dem mot dieselbussar.

Satsningen på bränslecellsbussar var ett projekt på 550 miljoner svenska kronor och finansierades gemensamt av British Columbia, den kanadensiska regeringen och staden Whistler. Projektet var från början tänkt att pågå i endast fyra år, men många hoppades på att den helt emissionsfria busstrafiken skulle fortsätta.

Men kostnaderna för att köra bränslecellsbussar anses fortfarande ligga skyhögt över dieselalternativet. Bränsle och underhåll kostar tre gånger så mycket som för dieselbussar.

Dessutom har man i Whistler haft ett problem som inte är obekant för många som arbetar med biogasdrivna bussar: tillgången på bränsle, i det här fallet vätgas. Lokalt producerad sådan har inte funnits att tillgå i British Columbia. Istället flakades bränsle in från Quebec.

Bussarna har dessutom haft många tekniska problem och i synnerhet i kallt väder fungerat opålitligt.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)