Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arriva kastar in vantarna efter tre förlustår

Malta-A

Arriva på Malta var kinesiska King Longs största kund i Europa. I samband med att Arriva tog över trafiken på ön investerade man i över 170 nya bussar från King Long. Dessutom tog man över 68 begagnade Mercedes-Benz Citaro ledbussar som tidigare hade gått i trafik i London. Foto: Berthold Werner/Wikimedia Commons.

Efter två och ett halvt år med brakförluster har den internationella transportjätten Arriva lämnat Malta och grannön Gozo i Medelhavet. Vid årsskiftet tog Maltas kommunikationsdepartement över samtliga aktier i Arriva Malta, trots att Arriva hade ett tioårigt avtal att sköta kollektivtrafiken på ön. Trafiken startade i juli 2011 och omfattade 264 bussar. Arriva ägs av de tyska statsbanorna, Deutsche Bahn. Att Arrivas ägare är en stark, statlig aktör visade sig inte betyda särskilt mycket när förlusterna började hopa sig.

Inför övertagandet vid nyår sa Maltas transportminister Joe Mizzi att ”regeringen inte hade planerat att bryta samarbetet med Arriva, men att man inte såg något alternativ efter månader av fruktlösa förhandlingar”. Den maltesiska staten tog över samtliga aktier i Arrivas dotterbolag på ön för en (1) euro. Man fick också ta över en skuld på ca 15 miljoner euro (ca 133 miljoner kronor).

Enligt Mizzi subventionerade regeringen en trafik som inte höll en godtagbar standard, samtidigt som företaget förlorade pengar.

– Det var en ”lose-lose-situation” sa Mizzi.

Enligt Mizzi förlorade Arriva 68 miljoner euro (ca 603 miljoner kronor) under sin korta tid på Malta. Maltesisk press uppger att Arriva mot slutet av sitt engagemang förlorade 1,8 miljoner euro (ca 16 miljoner kronor) i månaden.

Under den korta tid som Arriva fanns på Malta avverkade företagets dotterbolag på ön inte mindre än fyra verkställande direktörer.

I samband med det svårt problemtyngda trafikövertagandet i norra Storstockholm för ett år sedan satte Arriva in ett stort antal begagnade bussar som man hämtat från sin tidigare trafik i Nederländerna. På Malta satte man in 68 begagnade ledbussar som tidigare gått i trafik i London. Efter tre bränder på kort tid förbjöd Maltas regering Arriva att fortsätta att använda bussarna. Foto lic via Wikimedia Commons.

I samband med det svårt problemtyngda trafikövertagandet i norra Storstockholm för ett år sedan satte Arriva in ett stort antal begagnade bussar som man hämtat från sin tidigare trafik i Nederländerna. På Malta satte man in 68 begagnade ledbussar som tidigare gått i trafik i London. Efter tre bränder på kort tid förbjöd Maltas regering Arriva att fortsätta att använda bussarna. Foto lic via Wikimedia Commons.

Arrivas maltesiska verksamhet drabbades under den korta tid den var igång av flera motgångar. Först kom företaget på kant med förarna vilket ledde till att omkring 180 bussförare helt enkelt uteblev från jobbet när man skulle starta trafiken. Arriva fick då istället hyra in underentreprenörer.

Arriva hade också tagit över 68 begagnade Mercedes-Benz Citaro ledbussar som tidigare hade gått i trafik i London. Efter tre bussbränder förbjöd den maltesiska regeringen Arriva att använda bussarna, vilket gjorde att Arriva även här fick hyra in kapacitet.

Maltas regering planerar nu att försöka hitta en ny operatör som vill sköta busstrafiken i den lilla önationen.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)