Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kulturarv i turismfokus i Tyskland

Ett av Tysklands världsarv, Sansoucci i Potsdam. Foto: Steffen Heilforth/Wikimedia Commons.

Ett av Tysklands världsarv, Sansoucci i Potsdam. Foto: Steffen Heilforth/Wikimedia Commons.

Det tyska turistrådet DZT fokuserar i år på UNESCO:s världsarv i sin marknadsföring. I Tyskland finns 38 världsarv som landet nu satsar på i sin turistmarknadsföring under mottot ”UNESCOs världsarv – hållbar kultur- och naturturism”.

Världsarven är en storsatsning från tysk besöksnäring.

– Med ett omfattande försäljnings- och marknadsföringspaket och de därav resulterande multiplikatoreffekterna räknar vi med att nå ut till fler än 700 miljoner kontakter i arbetet med att lansera temaåret 2014, förklarar Petra Hedorfer styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus.

Bland annat kommer marknadsföringen att ske via 45 mässor, roadshows och workshops på olika håll i världen.

För DZT handlar det också om att ytterligare stärka Tysklands position som europeernas främsta kulturresemål, före såväl Frankrike som Italien. Den positionen har landet enligt det ansedda turismforskningsinstitutet IPK International.

– UNESCO-världsarven i Tyskland har en påtaglig attraktionskraft på utländska besökare. Dessutom fungerar UNESCO-statusen som en viktig kvalitetsstämpel inom den internationella turismen, förklarar Petra Hedorfer

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)