Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Dåligt säkerhetstänkande och pinsam kundsyn hos SL

Så såg hemsidan för hälften av Sveriges kollektivtrafik ut under nästan ett dygn i nyårshelgen.

Så såg hemsidan för drygt hälften av Sveriges kollektivtrafik ut under nästan ett dygn i nyårshelgen.

Strax efter midnatt, natten till nyårsdagen inträffade en kabelbrand hos IT-företaget Evry. Det är ett företag som inte är särskilt känt bland allmänheten men som har 10000 anställda och en rad storföretag som kunder. Bland dem finns SJ, Storstockholms Lokaltrafik (SL), posten och Systembolaget. Branden visar än en gång hur extremt sårbara många IT-system är. Men den visar också på en pinsam kundsyn hos den högsta ledningen för SL. Och ett dåligt säkerhetstänkande när det gäller IT.

Först strax före klockan 20 på nyårsdagen kom SL:s och SJ:s hemsidor igång igen. Störningsinformationen, reseplanerare mm fortsatte dock att ligga nere hos SL åtskilliga timmar.

Under tiden hade hela SJ:s biljettbokning stått stilla och stor förvirring rådde bland såväl resenärer som många SJ-.medarbetare. Vad var det egentligen som gällde? Hur skulle den som inte fick sin förbokade mobilbiljett bära sig åt? Visste tågpersonalen verkligen vad som gällde och hur mycket en biljett skulle kosta för resenärer som köpte ombord på tåget?

SL:s hela trafikinformation och störningsinformation låg också nere. Likaså realtidsinformationen ute i trafiken. SJ översköljdes av en flod av frågor. Men man försökte ändå att informera via sociala medier som twitter och facebook där tusentals kunder hörde av sig.

Så icke SL. Istället för att öppna upp sig mot kunderna har SL:s ledning under trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholms (M) överinseende värjt sig mot att öppna upp sig gentemot kunderna via de självklara kommunikationskanaler som twitter och facebook idag utgör. Därmed torde man ligga i det absoluta bottenskiktet bland trafikföretag i Europa.

Man har inte ens en temporär hemsida som kan läggas ut när det krisar. Istället lämnar man kunderna/resenärerna helt i ovisshet.

Ändå svarar SL för mer än hälften av all kollektivtrafik i Sverige!

Jovisst, kan man säga. SL finns på facebook. Men det tog nästan 12 timmar för SL att gå ut med någon information på sin facebooksida – till den som till äventyrs hittade sidan. Vi har själva sökt SL på facebook och inte hittat sidan förrän vi gått vidare från SL:s egen hemsida, som ju låg nere…

När det kör ihop sig ger man kunderna/resenärerna fingret för att nu uttrycka sig rakt på sak. Ingen info på nästan ett halvt dygn, sedan torftig information på en svårfunnen sajt. Förmodligen kommer Christer G Wennerholm att sin vana trogen inom kort på sin blogg meddela att SL-chefen har fått i uppdrag att skyndsamt ta hand om frågan.

Det är ju så han brukar göra när det har gått riktigt illa med något. Även med sådant han hade kunnat medverka till att förebygga.

För visst borde nyårsdagens sammanbrott ha gått att förebygga. Det kan inte vara rimligt att ett privat stort IT-företag ska ha så sårbara system att en enda kabelbrand slår ut viktiga samhällsfunktioner. Att säkerheten måste vara bättre borde IT-företaget Evry begripa. Och kunder som SL och SJ borde ha ställt krav på en betydligt högre IT-säkerhet innan de anlitade Evry.

Det hela blir inte bättre av att Svensk Kollektivtrafiks och tidigare SLTF:s kundbarometrar år efter år visar att kollektivtrafikens resenärer är missnöjda med informationen från operatörer/huvudmän i allmänhet och störningsinformationen i synnerhet. För resenärerna är sådan information viktig.

Wennerholm är ordförande även i Svensk Kollektivtrafik, vid sidan av sitt ordförandeskap i SL och trafiknämnden i Stockholms län samt diverse lobbyorganisationer. Men han saknar uppenbarligen förmåga att dra slutsatser av sin egen organisations undersökningar. Han har ju inte ens sett till att SL använder sig av de mest självklara kanalerna i denna tid då nätet är en primär informationskälla för människor: twitter och facebook.

Eller är det så att SL tycker att resenärerna är ett besvärligt släkte som man helst bör hålla på armlängds avstånd?

 

U.M.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Don worry, be happy. Han lär inte sitta kvar efter valet 2014.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)