Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Västra Götaland hotar slå mot kommersiell trafik

Flygbussarna till Landvetter är en av ytterst få kommersiella linjer som körs med stöd av den två år gamla kollektivtrafiklagen. Nu hotar västsvenska politiker trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Flygbussarna till Landvetter är en av ytterst få kommersiella linjer som körs med stöd av den två år gamla kollektivtrafiklagen. Nu hotar västsvenska politiker trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Hotande mörka moln håller på att segla upp över en av de ytterst få kommersiella busslinjer i landet som körs med stöd av den drygt två år gamla kollektivtrafiklagen. Det är trafikpolitikerna i Västra Götaland som hotar med att lägga så kallad trafikplikt på flygbusstrafiken mellan Göteborg och Landvetter. Trafiken körs sedan 2012 på kommersiell grund av Flygbussarna.

Än så länge är hotet lätt inlindat men ändå svårt att bortse från.

Presidiet för kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland vill att nämnden redan på fredag fattar beslut om en analys av kollektivtrafiken till och från Landvetter.

”Ett motiv till analysen är att undersöka om det finns motiv att fatta beslut om trafikplikt för sträckan”, skriver kollektivtrafikdirektören Ulrika Bokeberg när hon sammanfattar ärendet. Kollektivtrafiknämndens presidium vill att hon själv ska få i uppdrag att göra analysen.

Läs förslaget här intill.

Motiv för trafikplikt?

Så här skriver kollektivtrafikdirektör Ulrika Bokeberg om hotet att lägga trafikplikt på busstrafiken till Landvetter:

”Med anledning av synpunkter från framförallt arbetspendlare till/från Landvetter, lyfter presidiet för kollektivtrafiknämnden förslaget att analysera hur resandebehov och trafiklösningar till/från Landvetter, inklusive Landvetter flygplats överensstämmer med trafikförsörjningsprogrammet.

Förslaget är att analysen ska se över dagens resandemönster för såväl arbetspendling som för resenärer ska till eller från en flygresa, prisbild för resan, utbud samt samordning mellan trafikslag för smidiga byten och effektiv trafikplanering.

Nuvarande trafik, upplägg och överenskommelser mellan Västtrafik och Flygbussarna ska också redogöras för.

Ett motiv till analysen är att undersöka om det finns motiv att fatta beslut om trafikplikt för sträckan. ”

Det är svårt att inte se hotet mot den kommersiella trafiken. Trafikplikt innebär i praktiken att den kommersiella trafiken stoppas. Istället kommer trafiken att upphandlas av Västtrafik och på nytt till stor del finansieras med skattemedel.

Annorlunda tongångar
Tongångarna är onekligen annorlunda än för några år sedan. När Västtrafiks styrelse i februari 2011 beslutade att man inte skulle upphandla flygbusstrafiken utan istället låta den köras kommersiellt talade man vackert från Västtrafiks ledning.

– Beslutet visar att Västtrafik anpassar sig till utvecklingen av framtidens kollektivtrafik i syfte att få fler och nöjdare resenärer. Vi tror på det öppna marknadstillträde som den nya kollektivtrafiklagen medför, sa  Västtrafiks vd Lars Backström då.

Nu verkar det som om Västtrafiks ”anpassning till utvecklingen av framtidens kollektivtrafik” är slut.

Vad är det då som har hänt under den korta tiden med kommersiell trafik till Landvetter?

Kort uttryckt: Flygbussarna ville inte subventionera resorna för dem som har sin arbetsplats vid flygplatsen. Däremot erbjuder man dessa kraftigt rabatterade månadskort på affärsmässiga grunder. Dock gäller inte Västtrafiks periodkort som till ungefär hälften är skattefinansierade.

Kastade ut information
En del resenärer blev upprörda. Ingen tycker ju att det är kul att få betala mer än tidigare för en tjänst. Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist och kollektivtrafiknämndens ordförande Ulrika Frick (MP) gick i augusti 2012 till angrepp mot Flygbussarna därför att företaget inte ville låta sin prissättning dikteras av Västtrafik.

Samtidigt som man krävde samordning av taxorna kastade man ut Flygbussarna ur Västtrafiks realtidsinformation. Så var det med omsorgen om resenärerna.

Det är också värt att notera att när kollektivtrafiknämnden i Västra Götaland nu börjar hota med trafikplikt och slå ihjäl den kommersiella trafiken sker det bara en dryg månad efter det att Västtrafiks egen busstrafik till Landvetter har lagts ner. Två linjer försvann i december.

De protester som nerläggningarna gav upphov till används nu som argument för att hota med trafikplikt och därmed sopa undan Flygbussarnas nuvarande trafik.

Camilla Holtet, trafikutvecklingschef på Västtrafik, försvarade i Göteborgs-Posten nerläggningen:

– Vi måste spara pengar. Men vi känner oss trygga, vi har fattat rätt beslut. Men om det blir fler arbetsplatser vid flygplatsen och vi har anledning att tro att bussresandet skulle bli väsentligt större än det har varit kan vi naturligtvis komma att återuppta trafiken.

Samtidigt bekräftade både Västtrafik och Flygbussarna att man hade en dialog om trafiken till flygplatsen och ett närmare samarbete. Det är den dialogen som politikerna nu kör över med ett uttalat hot.

Samtidigt som man efterlyser samarbete talar man maktspråk.

Vissa trafikpolitiker på lokal och regional nivå tycks ha problem med att lagarna inte är så som de vill ha dem. Vi har sett det i samband med upphandlingar, exempelvis i Dalarna. Och vi ser det nu i Västra Götaland när det gäller flygbussarna till Landvetter.

Man kan naturligtvis tycka vad man vill om hur bra eller dåliga olika lagar är. Men så länge de gäller är det den lagstiftningen trafikpolitikerna måste förhålla sig till. Inte till en önskad lagstiftning.

Inte heller är det rimligt att sabotera en lagstiftning, bara för att man inte gillar den.

Att med mer eller mindre öppna hot tvinga företag att dansa efter deras pipa är inte en uppgift för politikerna.

Och att drömma om att återupprätta gamla monopol löser inga framtidsfrågor.

U.M.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)