Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skärpta krav på ersättningstrafik när tågen står

Ingen behöver vänta förgäves på länstrafikens bussar trots sträng kyla i Norrbotten. Men tågbolagen vägrar köra ersättningstrafik för inställda tåg. Foto: Ulo Maasing.

Ingen behöver vänta förgäves på länstrafikens bussar trots sträng kyla i Norrbotten. Men tågbolagen vägrar köra ersättningstrafik för inställda tåg. Foto: Ulo Maasing.

Att SJ och Norrtåg har ställt in tågtrafiken i Norrbotten med hänvisning till den stränga kylan utan att sätta in ersättningsbussar får nu stark kritik från kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten. Myndighetens chef Kenneth Johansson säger till Norrländska Socialdemokraten att det inte skulle ha varit några problem att sätta in ersättningsbussar den gångna helgen.

– Jag förstår att man är rädd att med tåg ge sig ut i tåg i väglöst land i sådan kyla som vi haft.  Att ta hand om och se till att kunden tar sig dit den ska med ersättningsbussar hade däremot inte varit några problem i helgen. Går Länstrafikens bussar så borde det vara enkelt, säger Johansson till tidningen.

Norrtågs trafik körs av Botniatåg, ett företag som ägs av Arriva och SJ gemensamt. Johansson aviserar nu tuffare krav på det sedan tidigare hårt kritiserade tågbolaget. 2016 ska avtalet med Botniatåg omförhandlas.

– Då kommer vi att ställa högre krav på att rsättningstrafik ska sättas in. Det är vettigt att operatören har ansvar för att ta hand om resenärerna och att de kan ta sig till det ställe de är på väg.

När SJ och Norrtåg har nekat att sätta in extrabussar har istället Länstrafiken satt in extrabussar mellan Luleå och Kiruna.

– Vi har gjort vår bedömning, vi vill inte bli stående i den stränga kylan av omsorg om resenärernas säkerhet, säger Björn Nilsson, chef för SJ Norrlandståg, om den uteblivna ersättningstrafiken i en intervju i Sveriges Radio Norrbotten.

Turistorganisationen Swedish Lapland riktar också skarp kritik mot den uteblivna ersättningstrafiken.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)