Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Slussenbygget stoppar turistbussar och hotar kryssningsturismen”

    Mängder med turistbussar med kryssningspassagerare stannar på Fjällgatan i Stockholm Resenärerna njuter därfrån av ett panorama som nu är hotat enligty sex debattörer. Foto: Ulo Maasing.

Mängder med turistbussar med kryssningspassagerare stannar på Fjällgatan i Stockholm Resenärerna njuter därfrån av ett panorama som nu är hotat enligty sex debattörer. Foto: Ulo Maasing.

Den stora ombyggnaden av Slussen i Stockholm är ett direkt hot mot kryssningsturismen som ger besöksnäringen i Stockholm intäkter på omkring fem miljarder om året. En viktig anledning är att turistbusstrafiken runt Slussen troligen kommer att få upphöra under minst fyra år. Det skriver sex företrädare för bevarandesidan när det gäller Slussens framtid i en debattartikel i Dagens Samhälle.

De pekar på att ombyggnaden också skulle innebära att panormat från Fjällgatan, som besöks av dussintals turistbussar under säsong, hotas av ombyggnaden och de ändrade trafikflödena i samband med denna.

– Fjällgatanpanoramat marknadsförs i broschyrerna till turistbussturen hop-on-hop-of som ”Probably one of the most spectacular panoramic views in Stockholm.” Den mäktiga panoramautsikten reduceras och förfulas gravt om Nya Slussen byggs, hegter det i artikeln.

De fem författarna fortsätter:

– Turistbusstrafiken runt Slussen kommer enligt insatta källor inte att fungera under byggtiden, utan kommer troligen att få upphöra under minst fyra år. Vad detta tillsammans med förlusten av panoramat skulle få för inverkan på kryssningsturismen vid Slussen kan vi bara gissa. Ingen utredning från Stockholms stad finns om detta.

Artikeln är undertecknad av
Sofie Björck, fil. master i journalistik, ombud för cirka 200 enskilda motparter i Slussenrättegången
Peter Eller, politisk redaktör, grundare av Miljömagasinet och Bevara Slussen samt medgrundare till Miljöpartiet
Tomas Lewan, arkitekt SAR/MSA, 2013 nominerad till S:t Julianpriset för inkludering av människor med funktionsnedsättning från Stockholms stad
Alja Skirgård, konst- och litteraturkritiker, kulturskribent, skapare av Animapedagogiken med undervisning i filosofi
Arne Wallrén, ordförande i Bevara Slussen
Olle Wästberg, författare, publicist, f d stadssekreterare i finansdepartementet och generaldirektör för Svenska institutet, jurymedlem i Placebrander of the year
Kerstin Wickman, professor emerita i form- och designhistoria.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Trams. Finns andra färdvägar och utsikten blir varken sämre eller bättre, gilla läget och se framåt.

  2. Hur gammal är du, och var kommer du ifrån? Det är inget trams. Man kan inte gilla läget som du säger, då är du inte intresserad av denna stad! Detta betyder mycket för staden utåt sett både inrikes och utrikes.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)