Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Små effekter av största nolltaxesatsningen

För ett drygt år sedan införde Estlands huvudstad Tallinn nolltaxa i kollektivtrafiken. Effekterna för resandet har blivit blygsamma. Foto: Ulo Maasing.

För ett drygt år sedan införde Estlands huvudstad Tallinn nolltaxa i kollektivtrafiken. Effekterna för resandet har blivit blygsamma. Foto: Ulo Maasing.

För ett drygt år sedan införde Estlands huvudstad Tallinn nolltaxa i kollektivtrafiken för alla som är skrivna i kommunen. Antalet resor med kollektivtrafiken ökade med blygsamma tre procent och mycket tyder på att en stor del av ökningen utgörs av att människor har börjat använda kollektivtrafiken i stället för att cykla eller gå till fots. Av den treprocentiga resandeökningen beror endast 1,2 procent på nolltaxan, resten på ökad turtäthet och bättre framkomlighet för bussar och spårvagnar.

Det framgår av en analys som har gjorts vid Centrum för Transportforskning vid KTH (Tekniska Högskolan) i Stockholm på uppdrag av den estniska huvudstaden. Resultaten presenterades nyligen vid en stor, internationell forskarkonferens om kollektivtrafik i USA:s huvudstad Washington.

Att nolltaxan har haft en så liten effekt på kollektivresandet beror troligen på tre faktorer, skriver forskarna.

Redan innan nolltaxan infördes var biljettpriserna relativt låga. Dessutom hade många människor av olika sociala skäl redan tidigare rätt att åka avgiftsfritt med kollektivtrafiken. Kollektivtrafikens marknadsandel var relativt hög, 40 procent, vilket gjorde att det var svårt att öka den ytterligare. Nolltaxan bröt dessutom en tjugoårig negativ trend när det gäller kollektivtrafikens marknadsandel.

KTH-forskarna menar att erfarenheter från olika håll tyder på att det är effektivare att göra bilresor dyrare än att införa nolltaxa om man vill få en ökning av kollektivresandet och en minskning av biltrafiken. Det finns också en risk att investeringar i kollektivtrafiken på längre sikt kan komma att bli lidande eftersom direkta intäkter från trafiken saknas.

Det finns dock positiva erfarenheter av nolltaxan, främst när det gäller socialt svaga personer som nu har fått en större tillgänglighet till staden och en ökad mobilitet. Den största resandeökningen har skett i stadsdelen Lasnamäe, ett gigantiskt höghusområde från Sovjettiden med en hög arbetslöshet och en stor andel ryssar i befolkningen. Där har kollektivresandet ökat med tio procent.

En annan fördel för staden har varit att fler människor har mantalsskrivit sig där och betalar kommunalskatt i Tallinn. Nolltaxan gäller nämligen endast den som är skriven i huvudstaden och som då får köpa ett smartkort för två euro som gäller för obegränsat resande. Andra, turister och besökare, måste alltjämt betala €1,60 för att resa.

Förra året skrev sig 10 000 personer i Tallinn. Det är tre gånger så många som år 2012. Enligt Tallinns biträdande borgmästare Taavi Aas har det gett Tallinn inkomster som nästan täcker kostnaderna för nolltaxan. De nya intäkterna är tio miljoner euro, kostnaderna för nolltaxan tolv miljoner.

Beslutet att införa nolltaxa i Tallinn vid förra årsskiftet kom till efter både marknadsundersökningar och en folkomröstning.

I en stor undersökning bland Tallinnborna år 2010 uppgav 49 procent av deltagarna att de var mest missnöjda med kollektivtrafikens taxor, 29 procent var mest missnöjda med trängseln på bussar och tåg. 21 procent sa sig vara mest missnöjda med turtätheten.

I en folkomröstning som följde stödde 75,5 procent av de röstande införande av nolltaxa.

Men när det kommer till kritan har nolltaxan i Tallinn inte lett till någon större ökning av resandet med kollektivtrafiken.

I november utvidgades nolltaxan till att även omfatta pendeltågsresor innanför Tallinns stadsgräns.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)