Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Statlig utredning slår fast: BRT samhällsekonomiskt överlägset spårväg

Allt fler städer satsar på BRT eller BRT-liknande bussystem som här Mettis i den franska staden Metz. Foto:Abxbay/wikimedia commons.

Allt fler städer satsar på BRT eller BRT-liknande bussystem som här Mettis i den franska staden Metz. Foto:Abxbay/wikimedia commons.

Många beslutade infrastrukturprojekt är en dålig affär för samhället. Det gäller särskilt spårvägsprojekt. Busslösningar kan vara både bättre och billigare än spårväg, slår en statlig dansk rapport fast. Rapporten är den femte i ordningen från den danska Produktivitetskommissionen som domneras av forskare från danska universitet och högskolor. Rapporten, som presenterades vid en presskonferens i Köpenhamn i veckan, har transportinfrastruktur som sitt huvudämne.

– Vart femte projekt när det gäller transportinfrastruktur de kommande åren ger en så låg avkastning att de inte borde ha satts igång. Det kan till exempel vara en dyr spårväg istället för en billigare och lika effektiv superbusslinje, säger Produktivitetskommissionens ordförande Peter Birch Sørensen, professor i ekonomi vid Köpenhamns universitet.

Kommissionen konstaterar att det finns stora skillnader när det gäller avkastningen på investeringar i kollektivtrafik.

Tre av fem undersökta högklassiga bussförbindelser (BRT, superbussar) är lönsamma liksom 70 procent av järnvägsprojekten. Flertalet spårvägsprojekt och alla t-baneprojekt (metroprojekt) är olönsamma. Att spårvägsprojekten i Köpenhamn, Odense och Århus är olönsamma beror bland annat på att de ger resenärerna mycket små tidsvinster jämfört med högklassig busstrafik.

– I förhållande till BRT medför spårvägar utöver extra kostnader för spår och luftledningar också betydande kostnader för att flytta olika ledningar under vägbanan. Detta för att spårvägen inte senare ska behöva stoppas närt det underjordiska ledningssystemet ska underhållas, skriver kommissionen.

Produktivitetskommissionen tillsattes av den danska regeringen i början av 2012. Bakgrunden är att dansk ekonomi har halkat efter många andra länder som USA, Sverige, Holland, Tyskland och Storbritannien. Anledningen är att produktiviteten i Danmark har ökat långsammare än i dessa länder.

– Om den svaga utvecklingen av produktiviteten fortsätter finns det en stor risk för att Danmark tappar ännu mer mark i förhållande till andra länder med högt välstånd. Då får Danmark svårt att behålla en privat och offentlig välfärd av hög kvalitet, heter det i den danska regeringens uppdrag till kommissionen.

Kommissionens ledamöter är professorer och forskare vid universitet och handelshögskolor, tjänstemän från nationell och lokal förvaltning samt ledare från näringslivet.

Rapporten om infrastruktur är den femte och näst sista från Produktivitetskommissionen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)