Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tillgänglighet, miljöanpassning och tåg gör kollektivtrafiken dyrare

Gunilla Glasare, Sveriges Kommuner och Landsting.

Gunilla Glasare, Sveriges Kommuner och Landsting.

De snabbt ökade kostnaderna för kollektivtrafiken i landet beror på flera faktorer: Ökat utbud, mindre miljöskadliga och mer tillgängliga fordon och en ökad tågtrafik. Det slås fast i en ny rapport från SKL, Sveriges Kommuner och Landsting som presenteras på Transportforum i Linköping på onsdagseftermiddagen.

– Kostnaderna för kollektivtrafik ökar mycket snabbare än kostnaderna för andra verksamheter i kommunerna och landstingen. Hittills har det inte fastställts vad detta beror på. Det har därför varit viktigt för oss att ge våra medlemmar ett underlag som svarar på frågan och som stimulerar till diskussion om framtida effektiviseringar, säger Gunilla Glasare, avdelningschef på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

SKL:s kartläggning omfattar åren 2007-2012. Under dessa år har kommunernas och landstingens kostnader för kollektivtrafik ökat med drygt 5,5 miljarder kronor, 7,5 procent per år. Ökningen beror i huvudsak på följande saker:

Det körs allt mer trafik, antalet utbudskilometer har ökat med 16,7 procent. Det ökade utbudet och stigande faktorpriser (exempelvis lönekostnader och fordons- och bränslepriser) står för 86 procent av kostnadsökningen.

Kommunerna och landstingen satsar på att miljö- och tillgänglighetsanpassa fordonen. Det har också blivit vanligare med tågtrafik, vilken är relativt dyr. Utbudet av tågtrafik har ökat tre gånger mer per år än exempelvis bussutbudet.

– Fler invånare får tillgång till kollektivtrafik och kan resa mer klimatsmart, vilket är positivt. Men kostnadsökningarna behöver bromsas, antalet resenärer ökar inte lika snabbt som trafikutbudet. Mellan 2007 och 2012 har resandet bara ökat med 2,6 procent per år medan utbudet har ökat med 3,1 procent per år, säger Gunilla Glasare.

Ett sätt att bromsa kostnadsökningarna kan vara att ställa bättre krav i upphandlingar, enligt SKL.

– Vi har tillsammans med andra aktörer inom branschen tagit fram modellavtal för hur beställare av kollektivtrafik kan få fler resenärer för mindre kostnader. Vi uppmanar kommunerna och landstingen att använda dem, säger Gunilla Glasare.

– Till våren släpper SKL också en rapport med regionala jämförelser av kollektivtrafiken. Syftet är att våra medlemmar ska kunna använda jämförelserna för att lära av varandra och på så sätt förbättra sina verksamheter.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)