Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt fler åker kollektivt

Norrbotten har Sveriges nöjdaste kollektivresenärer. Foto: Ulo Maasing.

Norrbotten har Sveriges nöjdaste kollektivresenärer. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafiken fortsätter att öka sin marknadsandel. Det visar den stora, nationella undersökningen Kollektivtrafikbarometern. ”Trenden syns över hela landet men är särskilt tydlig i storstadsregionerna”, säger Stefan Sedin, vd för Svensk Kollektivtrafik.

År 2010 var kollektivtrafikens marknadsandel i Sverige 24 %. 2013 hade marknadsandelen ökat till 27 %.

Kollektivtrafikens marknadsandel ökar mest i Stockholms och Västra Götalands län. Sedan år 2010 har marknadsandelen i Stockholms län ökat med 5 procentenheter och i Västra Götaland med 4 procentenheter. I Stockholms län har kollektivtrafiken en marknadsandel på 52 procent och i Västra Götaland 28 procent. Lägst är marknadsandelen på Gotland, sex procent.

Yngre väljer kollektivtrafiken i högre grad än övriga, men redan i 20-årsåldern minskar resandet med kollektivtrafiken markant. Många slutar gymnasiet och börjar arbeta vilket kan ha betydelse. Nästa större tapp bland de unga kommer i 25-årsåldern då många är klara med sina eftergymnasiala studier och kommer ut i arbetslivet.

80 procent av resenärerna var nöjda eller mycket nöjda med sin senaste resa, sett till landet i sin helhet.

Nöjdast med sin senaste resa är kollektivtrafikens kunder i Norrbotten med 91 procent nöjda kunder. Därefter följer Värmland (89%) och Gotland (86%). De minst nöjda kunderna finns i Västra Gtaland (77%), Södermanland (78%) och Stockholm (79%).

Ser man till allmänheten, alltså både de som reser och inte reser, blir bilden annorlunda. Norrbotten ligger även här i topp med 62 procent av de intervjuade som säger att de är nöjda med sin regionala kollektivtrfikmyndighet/länstrafikbolag. Därefter kommer Värmland (58%) och Stockholm (54%). I botten ligger Gotland (39%), Södermanland (40%) och Kalmar län (41%).

– Det är förstås glädjande att marknadsandelen ökar, säger Stefan Sedin.

– Men vi ställer också frågan om man kan tänka sig att rekommendera vänner och bekanta att resa med oss, och där ser vi en negativ trend. Ett populärt och omtyckt varumärke är viktigt för att människor ska överväga kollektivtrafiken som resealternativ och här behöver vi arbeta med att bygga förtroende, säger Stefan Sedin.

Kollektivtrafikbarometern baseras på totalt 49 604 intervjuer varav 23 670 är genomförda med dem som reser frekvent med kollektivtrafiken.

Drygt fyra av tio resor i kollektivtrafiken görs med stads-/lokalbuss och knappt en av fem med tunnelbana. Resandet med regionbuss avtar med stigande ålder.

Svensken reser framförallt till arbetet och för dagliga inköp och i kollektivtrafiken är de vanligaste ärendena till arbete och skola.

De som rest med bil som förare är mindre nöjda med den regionala kollektivtrafikmyndigheten/länstrafikbolaget oavsett om man är kund eller inte.

Det som har störst påverkan på hur ofta man reser med kollektivtrafiken är att man vet hur man kan åka och att trafiken utgör ett reellt alternativ för resan.

De som rest med bil upplever sig ha sämst kunskap om och tycker inte att kollektivtrafiken är lika relevant som de som rest med övriga färdmedel.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)