Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Arbetsmiljöverket: Arriva måste stoppa kränkande särbehandling

De spända relationerna mellan förarna på Råstagaraget och Arriva ledde en tid till att förarna lät passagerarna stiga på genom bakdörrarna. Därmed registrerades de inte som betalande påstigande vilket är en hörnpelare för ersättningen från SL till Arriva. Foto: Ulo Maasing.

De spända relationerna mellan förarna på Råstagaraget och Arriva ledde en tid till att förarna lät passagerarna stiga på genom bakdörrarna. Därmed registrerades de inte som betalande påstigande vilket är en hörnpelare för ersättningen från SL till Arriva. Foto: Ulo Maasing.

Arbetsmiljöverket är fortfarande inte nöjt med Arrivas sätt att arbeta med personalfrågor vid det jättelika Råstagaraget i Sundbyberg, norr om Stockholm. Arriva måste genomföra en rad åtgärder när det gäller att komma tillrätta med kränkande särbehandling av medarbetare. Annars hotar ett vite på 250 000 kronor. Bakgrunden är en del av de stora problem som uppkom vid garaget i samband med att Arriva tog över verksamheten där för drygt ett år sedan.

I januari förra året gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion av arbetsförhållandena i Råsta. Enligt verket kom det då fram ”brister gällande oro, konflikter och personliga kränkningar mellan olika personalkategorier på arbetsplatsen.”

Arriva fick då ett föreläggande att se till att bristerna röjdes undan. Företgaet kom under våren in med en plan på hur man skulle uppfylla kraven från Arbetsmiljöverket. Fler gånger sedan dess har Arriva också återkommit och rapporterat om vad man har gjort.

Men när Arbetsmiljöverket kom tillbaka för en inspektion i december förra året fann man att Arriva inte hade gjort tillräckligt för att lösa de allvarliga problemen på Råstagaraget. Nu får man alltså tid på sig till den 30 april att rätta till de brister som är kvar – annars blir det en kvarts miljon i böter.

De krav som Arbetsmiljöverket ställer på Arriva för att företaget ska slippa böta är:

”1. Klargöra för alla arbetstagare att kränkande särbehandling inte kan accepteras i verksamheten. I klargörandet ska muntlig information om er policy ingå, med möjlighet för arbetstagarna att ställa frågor och ha dialog om innehållet i policyn.

2. Se till att det i er verksamhet finns av er fastställda skriftliga rutiner, för att på ett tidigt stadium fånga upp signaler om och åtgärda sådana otillfredsställande arbetsförhållanden, problem i arbetets organisation eller missförhållanden i samarbetet, vilka kan ge grund för kränkande särbehandling. Ni ska göra rutinerna kända för samtliga era arbetstagare. Däri ska muntlig information om era rutiner ingå, med möjlighet för arbetstagarna att ställa frågor och ha dialog om innehållet i rutinerna.

3. Se till att det i verksamheten finns skriftliga rutiner som innebär att arbetstagare som utsatts för kränkande särbehandling snabbt får hjälp eller stöd. Rutinerna ska vara skriftliga, av er fastställda, och ni ska göra dem kända för samtliga era arbetstagare.

4. Ge huvudskyddsombud, skyddsombud och berörda arbetstagare möjlighet att medverka i ert arbete med att uppfylla samtliga krav.”

Anette Partapuoli Rosander, som till vardags är bussförare hos Arrivas Lundadepå i Storstockholm, mottog idag en utmärkelse för sina insatser för Hjärnfonden. Hon fick ta emot 2600 kronor från Arriva Sveriges vd Johan Åhlander. Foto: Arriva.

Anette Partapuoli Rosander, som till vardags är bussförare hos Arrivas Lundadepå i Storstockholm, mottog idag en utmärkelse för sina insatser för Hjärnfonden. Hon fick ta emot 2600 kronor från Arriva Sveriges vd Johan Åhlander. Foto: Arriva.

Arbetsmiljöverket gick ut med sitt föreläggande i början av februari, men det har först nu blivit känt. På fredagen gick Arriva däremot ut med ett pressmeddelande om att man har belönat en av sina bussförare i Storstockholm för hennes engagemang för hjärnforskningen.

Anette Partapuoli Rosander arbetar till vardags som bussförare vid Arrivas depå i Lunda. På fritiden är hon engagerad för att samla in pengar till hjärnforskningen via ”Nicolina Nyströms minnesfond”.

– Jag blev engagerad när min dotter drabbades av en allvarlig hjärnsjukdom som gjorde hennes liv väldigt svårt att leva, berättar Annette Partapuoli Rosander.

– Både hon och vi såg att det fanns ett stort behov av bättre mediciner och vård. Nicolina dog bara 19 år gammal men jag har fortsatt mitt arbete för att hjälpa andra drabbade familjer. Bland annat startade jag Nicolina Nyströms minnesfond som är knuten till Hjärnfonden.

Arrivas utmärkelse – ”Arriva Community Action Award” – syftar till att uppmärksamma de insatser som Arrivas medarbetare gör för det lokala samhället. Utmärkelsen inkluderar en donation till Nicolina Nyströms minnesfond om 2600 kronor. T

Totalt delas varje år 31 utmärkelser om upp till 20 000 kronor per utmärkelse ut till Arriva-medarbetare runt om i Europa.

– Vi arbetar för att ge något tillbaks till de samhällen vi verkar i, förklarar Johan Åhlander, VD på Arriva.

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Helt absurt att kollektivtrafik bedrivs av företag som inte ens kan hantera personalfrågor. Är SL nöjda med det? Skulle inte förvåna mig om dom efterskänker alla böter till Arriva. Något är helt sjukt med hela upphandlingen och förhållandet mellan SL och Arriva.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)