Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dalaupphandlingen: Sambus och Keolis får trafiken (uppdaterad version)

Dalatrafik2Det blir Sambus som får köra kollektivtrafiken i Dalarna efter halvårsskiftet. Keolis får dock en del av trafikområde 3, nämligen trafiken i Falun och Borlänge. Det beslutade presidiet för Region Dalarna på onsdagen. Beslutet fattades av ordföranden Leif Nisson(S) och vice ordföranden Lena Reyier (C). Region Dalarna har tilldelat samverkansbolaget Sambus AB samt Keolis Sverige AB trafiken från och med den 1 juli i år till och med den sista juni 2016, med en ensidig option om förlängning till och med den sista juni 2017. Samtidigt drar Dalatrafik tillbaka sin överprövning i Kammarrätten i Sundsvall. Man tycker att chanserna att vinna har blivit sämre.

Presidiet skyller den brådska man hamnat i när det gäller att lösa situationen med kollektivtrafiken i Dalarna på ”omständigheter som AB Dalatrafik inte råder över, nämligen en osedvanligt lång process i förvaltningsdomstolarna som inte kunnat förutses av AB Dalatrafik”.

Man framhåller att man har ”genomfört ett förhandlat upphandlingsförfarande utan föregående annonsering med anbudsgivare eftersom det är absolut nödvändigt att genomföra och säkra samhällsviktig kollektivtrafik i Dalarnas län efter 2014-06-30.”

”Synnerlig brådska har nu uppkommit vilket gör det omöjligt att hålla tidsfristen vid öppen, selektiv eller förhandlad upphandling med föregående annonsering”, skriver presidiet i sitt beslut.

Sambus får trafiken i trafikområdena 1, 2, 4, 5, 6 samt delar av trafikområde 3. De delar av trafikområde 3 som inte gick tilldelades Keolis och omfattar Falun och Borlänge, dvs den trafik som i den ursprungliga upphandlingen i somras tilldelades Arriva men som skulle köras av Sambus som underentreprenör.

Keolis kommer alltså att köra tätortstrafiken i Falun och Borlänge samt trafiken mellan de båda städerna.

I en intern skrivelse i Dalatrafik skriver vd:n Claes Annerstedt, samtidigt som han vill att alla pressfrågor hänvisas till honom, att Dalatrafik kommer att dra tillbaka sin överprövning i Kammarrätten i Sundsvall.

”Tidsaspekten är den viktigaste faktorn, men även att Förvaltningsrätten i Jönköping i en dom har underkänt den så kallade SIQ-modellen i Västtrafik. Det är samma modell som vi använt, och vi ser detta som ett försvagande av våra möjligheter att få rätt i Kammarrätten”, skriver Annerstedt.

Det sistnämnda lär leda till en upptrappad rättslig strid mellan Dalatrafik och Nobina.

I den interna skrivelsen talar Annerstedt också om för sina medarbetare att man kommer att hålla presskonferens kl 13 på torsdagen. ”Till dess är det locket på”, skriver Annerstedt, vilket sannolikt strider mot svensk grundlags bestämmelser om yttrandefrihet och meddelarfrihet.

Bussmagasinet.se kunde dock redan på torsdagsmorgonen publicera innehållet i Dalatrafiks direktupphandling.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)