Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nobina om Dalatrafik: ”Svensk lag gäller, också i Dalarna”

Dalarna-Nobina

Dalatrafik bryter mot lagen, hävdar Nobina. Foto: Ulo Maasing.

Dalatrafik agerar direkt olagligt. Det hävdar bussoperatören Nobina i ett pressmeddelande, där man skriver att Dalatrafiks tilldelning av trafik till Keolis och Sambus har gjorts för att kringgå rådande avtalsstopp. ”Detta sker i strid mot vårt legala system, i strid mot domstolens enskilda beslut och i strid mot att Nobina som skadelidande part har rätt att få sin sak prövad”, skriver Nobina.

 

Maryam Yazdanfar, kommunikationschef vid Nobina Sverige, uppger för bussmagasinet.se att Nobina ännu inte har tagit ställning till om man ska gå vidare rättsligt och i så fall hur.

Dalatrafiks vd Claes Annerstedt räknar däremot med fortsatta juridiska turer kring upphandlingen i Dalarna.

– Det finns en stor sannolikhet för att Nobina ska väcka en så kallad ogiltighetstalan, men då räknar vi med stöd av våra jurister att vi har tillräckliga motiv. Det handlar om en så kort tid som vi har på oss till trafikstart och det gäller ju en så viktig verksamhet, säger Annerstedt till Dalarnas Tidningar.

I sitt pressmeddelande skriver Nobina:

”Lagen om offentlig upphandling och branschrekommendationerna ska garantera att beslutsfattare upphandlar de varor och tjänster som är bäst för invånarna oavsett enskilda personers särintressen. Dalatrafik ville inför den ursprungliga upphandlingen av kollektivtrafiken inte lyssna på en hel branschs synpunkter utan genomförde den. Det fick till följd att förvaltningsrätten i december fastställde att upphandlingen gjorts på felaktiga grunder.

Dalatrafik påbörjade då en direktupphandling som senare stoppades av förvaltningsrätten efter vårt överklagande. Vidare har man meddelat ”Dalatrafik kommer nu brett och förutsättningslöst överväga de alternativ som föreligger avseende ett säkerställande av försörjningen av allmän och särskild kollektivtrafik i Dalarna i framtiden”

I strid med citatet har vi, sedan början av januari, inte erbjudits någon som helst möjlighet till dialog med Dalatrafik, trots otaliga försök från vår sida. Det är oerhört märkligt då praxis i branschen är att förlänga avtal med befintligt trafikföretag.

Dessutom har Nobina erbjudit Dalatrafik att köra trafiken med hög kvalitet och attraktiva lösningar till ett lägre pris än vad Dalatrafik tidigare ansett vara en bra och accepterad prisnivå. Att på detta sett exkludera Nobina från processen gör att upphandlingen saknar alla möjligheter att bli affärsmässig. Resultatet blir att Dalarnas skattebetalare får betala ett alldeles högt pris för kollektivtrafiken.

Vid Dalatrafiks presskonferens på torsdagseftermiddagen var såväl Sambus vd Alan Björk som Keolis vd Magnus Åkerhielm på plats vid sidan om Claes Annerstedt. Alan Björk är därtill styrelseordförande för Taxi Dalarna som ska fungera som underentreprenör åt Sambus.

Såväl Åkerhielm som Björk lovade att trafikanterna snabbt kommer att märka förbättringar jämfört med idag, även om de medgav att det skulle bli svårt att få en nya och bra bussflotta på plats från trafikstart.

Share Dela

Taggat som: , , ,

4 kommentarer »

  1. ”Nobina har erbjudit Dalatrafik att köra trafiken med hög kvalitet”
    Hur skulle de lyckas med det, då de inte klarar av att köra med hög kvalitet på andra håll? Nej, det blir nog bara bra för Dalarnas skattebetalare att få slippa det där oseriösa företaget för gott.

  2. Jag kan hålla med om att det låter lite märkligt att erbjuda sig att köra vidare med trafiken, trots att man själva har överklagat ett liknande förfarande. Men att påstå att företaget är oseriöst är kanske att gå lite långt.
    Några som verkligen skulle behöva se över sina arbetsuppgifter och funktioner i samhället är då snarare Dalatrafik’s styrelse och Region Dalarna’s styrelse som visar med all önskvärd tydlighet att dom kanske borde syssla med bevarandet av pingvinstammen i dalarna eller kiwiodlingar i finnmarken. Nä just det, en obefintlig arbetsuppgift. Maken till inkompetenta, maktlystna, oinsatta pampar som livnär sig på våra skattepengar får man leta efter.
    Många av oss som arbetar inom bussbranschen i dalarna bävar nog inför det faktum att Alan Björk får ett starkt fotfäste i dalarna, med tanke på föregående inlägg om ”oseriösa företag”.
    Usch! Stackars skattebetalare. Men Alan kanske uppfinner den helautomatiska bussen så slipper han arbeta med människor.

  3. Nu vet jag inte hur Alan Björk sköter sina affärer, men på andra håll i landet har Nobina uppvisat stor arrogans och inkompetens på många områden. Gällande tjänstemännen på huvudmannens kontor verkar det vara sig likt i de flesta län. Tråkigt att dessa personer inte är tillsatta på demokratisk väg, och väljs sin politiker.

  4. Det låter ju inte särskilt bra med ”stor arrogans och inkompetens”. I dalarna har vi brottats med den dåvarande ledningens inkompetens i de geografiska kunskaperna som förmodligen gjort dalarna till en dyr affär för Nobina, men som arbetsgivare har Nobina fungerat utan mankemang. Jag tror till och med att man till slut såg personalen som en resurs och inte enbart en belastning. Kunskaperna och tillika ambassadörerna sitter bakom ratten, och blir dom bemötta med förtroende och respekt så är hälften vunnet.
    Tyvärr har jag hört för många kollegor som inte har för mycket positivt att säga om Alan Björk. Då talar jag om sådana som jobbat i hans bolag och inte vill tillbaka. Det låter ju inte positivt, men man kanske ska hinna med att uppleva det själv innan man kastar in handduken. Berättelserna har varit hårresande och talar om en slipad affärsman (money counts), som verkar ha en bristande människosyn.
    Ang tjänstemännen och politiker i styrande instanser så verkar det vara en styggelse att ha kompetens och insyn i hur verksamheten bedrivs som man sen ska styra över. Frågan är om någon av dessa någonsin har åkt en enda meter med kollektivtrafiken? Mycket tveksamt…
    Särskilt som en av de högsta styrande inom region dalarna uttalar sig i en tidningsartikel att det är beklagligt/tråkigt för förarkåren att dessa måste söka sina jobb om och om igen med 6-10 års mellanrum, när det ligger i hennes händer och möjlighet, att i upphandlingen ställa krav på övertagande av personal. Något som hon helt enkelt inte vill, så beklaga det inte då öppet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)