Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökat resande och ökade intäkter i Skåne

Skånetrafikens trafikdirektör Henrik Dagnäs: Efter ett antal år med negativt ekonomiskt resultat för Skånetrafiken har detta nu vänts till ett positivt resultat. Detta är mycket viktigt och ger en stabil plattform för en fortsatt utveckling av kollektivtrafiken. Men punktligheten måste bli bättre. Foto: Ulo Maasing.

Skånetrafikens trafikdirektör Henrik Dagnäs: Efter ett antal år med negativt ekonomiskt resultat för Skånetrafiken har detta nu vänts till ett positivt resultat. Detta är mycket viktigt och ger en stabil plattform för en fortsatt utveckling av kollektivtrafiken. Men punktligheten måste bli bättre. Foto: Ulo Maasing.

Skånetrafiken, som svarar för kollektivtrafiken i Region Skåne, redovisar ett resultat för 2013 som är 214 miljoner kronor bättre än budgeterat.  Resandet med Skånetrafikens bussar och tåg ökade med tre procent. Det är fjortonde året i rad som Skånetrafiken kan notera ett ökat resande. Efter ett antal år då Skånetrafiken inte klarade budgeten är ekonomin nu i balans.

Antalet resor ökade under 2013 med 3 % till 152,2 miljoner resor. Stadsbuss ökade med 2,4 %, däremot minskade resandet med regionbuss med 1,4 %. På tågsidan ökade Pågatågen mest med 9,1 % medan Öresundstågen hade en ökning med 5.4 %.

Även över Öresundsbron ökar resandet med  4,2 %. För Serviceresor är resultatet ett minskat resande med 2,6 %.

Punktligheten var på väg upp under första delen av 2013 men under andra delen märks en försämring. Detta gör att punktligheten för Pågatåg och Öresundståg blev 83 % respektive 80 %. 2012 var siffrorna 85 % respektive 82 %.

För regionbussarna liåg punktligheten på 80 % vilket är samma som under 2012 och för stadsbusstrafiken sjönk punktligheten 1 % från 87 % till 86 % 2013.

Punktligheten mäts inom Skånetrafiken enligt princip +/- 3 minuter på varje tidsangiven hållplats eller station, vilket är en tuffare nivå än vad Trafikverket mäter på nationell nivå.

–  Vi behöver tillsammans med våra trafikföretag, Trafikverket och kommunerna lyfta frågan kring punktlighet. Mycket kan göras i form av framkomlighetsåtgärder i våra städer med separata busskörfält etc. Men vi behöver också ett bättre arbetssätt och mer medel för att jobba med infrastrukturen på järnvägen, säger Skånetrafikens trafikdirektör Henrik Dagnäs.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)