Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Öppen marknad gav tusentals resmöjligheter

MeinFernbus är en av många nya aktörer på den snabbväxande marknaden för expressbussar i Tyskland. Foto: Ulo Maasing.

MeinFernbus är en av många nya aktörer på den snabbväxande marknaden för expressbussar i Tyskland. Foto: Ulo Maasing.

När den tyska marknaden för långväga expressbusstrafik öppnades för drygt ett år sedan blev det startskottet för en explosion av nya busslinjer och resmöjligheter. Från att nästan inte ha haft några expressbussar alls angörs nu enbart de tio största knutpunkterna av 8000 bussturer i veckan. Mellan Berlin och Hamburg går nu nästan 300 expressbussar i veckan i vardera riktningen.

En rad nya aktörer, ibland med överraskande ägare, har etablerat sig på den avreglerade marknaden.

Brittiska National Express har således etablerat sig i Tyskland med ett nytt bolag och ett nytt varumärke: City2City. Bilorganisationen ADAC har slagit sig samman med kurirföretaget DHL (som också äger den tyska posten) och etablerat ADAC Postbus och blivit storkund till Scania.

Konkurrensen på marknaden är stenhård och biljettpriserna därefter. På sträckan Berlin – Hamburg slåss fyra bussföretag om kundernas gunst med biljettpriser från åtta euro (70 SEK). Och på ingen av de tio största sträckorna finns mindre än tre bussföretag som konkurrerar.

Ett drygt år efter avregleringen finns expressbussar mellan samtliga sexton delstater i förbundsrepubliken och alla någorlunda stora städer i landet. Eftersom marknaden är ung förändras den hela tiden, nya aktörer kommer till, andra faller ifrån och de stora ändrar sitt utbud efter marknaden.

Därför har också en särskild websajt utvecklats, FahrtenBuch, där potentiella resenärer kan få en överblick över utbudet. Sajten är ganska enkel, men mycket användbar. För den som är intrresserad av att följa utvecklingen på en helt ny, öppen bussmarknad finns där också massor av statistik att ladda ner gratis. Sajten finansieras av bland andra den tyska staten och EU. Allt är dock på tyska.

Här är de tio största expressbusslinjerna i Tyskland just nu, mätt i antal enkelturer:

Berlin – Hamburg 272
Berlin – Dresden 196
Berlin – Leipzig 195
Stuttgart – Karlsruhe 189
München – Nürnberg 174
Berlin – Hannover 166
ünchen – Frankfurt am Main 134
München – Stuttgart 123
Frankfurt am Main – Köln 121
Frankfurt am Main – Stuttgart 120

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)