Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sundspärlans Buss köper Hyllinge Buss

Sundspärlans Buss tar över Hyllinge Buss. Bild: Sundspärlans Buss.

Sundspärlans Buss tar över Hyllinge Buss. Bild: Sundspärlans Buss.

Helsingborgsföretaget Sundspärlans Buss köper Hyllinge Buss som nu blir ett dotterbolag till Sundspärlans Buss. Enligt vad Boris Nilsson, vd för Sundspärlans Buss, uppger för Helsingborgs Dagblad har arbetet med övertagandet pågått sedan innan jul. För Sundspärlans Buss innebär affären att man expanderar ytterligare. Tidigare har företaget köpt Österlenbuss och Kiviks Buss.

Hyllinge Buss, med bas i Åstorp,  har på senare tid haft en pressad ekonomi. Familjen Boo, som både startat och drivit Hyllinge Buss ska till stor del fortsätta att arbeta i företaget. Förre vd:n Göran Boo avser dock att trappa ner.

Hyllinge Buss ska drivas vidare under sitt etablerade varumärke.

– Det enda som kunderna ska märka är att vi sätter in helt nya bussar. Hyllinge Buss har haft lite väl sliten busspark de senaste åren. Nu blir det bara nya, fräscha bussar, säger Boris Nilsson till Helsingborgs Dagblad.

I och med förvärvet av Hyllinge Buss blir Sundspärlan ett av de större privata bussföretagen i Sverige med 80 bussar i koncernen.

Sundspärlans Buss etablerades 1995.

Share Dela

Taggat som: , , ,

2 kommentarer »

  1. Följande skrev Sydsvenskan den 30 oktober 2012 (man konstaterar att kassan i Sundspärlans Buss är välfylld tack vare bl a Skånetrafiken och skattebetalarna i Skåne):

    Skånetrafikens tågproblem ger mångmiljonvinster åt bussföretagare. På ett år tiodubblade bolaget Sundspärlan sin vinst.

    Vinsten för Sundspärlan AB ökade från 1,3 miljoner kronor 2009 till 14,4 miljoner 2010. Omsättningen steg från 16,4 miljoner till 42,7 miljoner under samma period. Som en direkt följd av att bolaget fick en stor del av Skånetrafikens ersättningstrafik.
    – Vi ökade verksamheten kraftigt under 2010, bekräftar Boris Nilsson, vd för Sundspärlan.
    – Men det är inget konstigt med det, det skiftar mellan åren. Flera saker kan ingen styra över – vi hade askmolnet och ett par extra snöiga vintrar.
    Askmolnet han talar om kom från vulkanen Eyjafjallajökull på Island och stoppade flygtrafiken över stora delar av världen 2010. Nilssons poäng är att det inte går att förutse stora vinster, eller för den delen förluster, när ett kontrakt tecknas.
    Skånetrafikens trafikchef Göran Lundblad säger att han känner till Sundspärlans goda förtjänster.
    – Det är mycket diskussioner i branschen när man ser att någon kan tjäna så mycket, säger han.
    Hur kan de det?
    – Ju mer man ställer upp och ju bättre beredskap man har inför ett tågstopp, desto mer blir man anlitad av Bussakuten. Företag som har resurser och alltid är på tå, även om det ringer klockan nio på kvällen – som är riktigt på hugget – får fler beställningar än andra.
    Förutsättningen för att få körningar av Bussakuten är, enkelt talat, att bolaget sköter sig – är på plats snabbt med tillräckligt många bussar.
    – Boris Nilsson levererar den kvalitet vi eftersträvar, han är otroligt duktig på att få fram fordon och ställa upp. Det är klart att vi prioriterar såna bolag. Han skulle kunna köra ännu mer, säger Bussakutens affärschef Magnus Nordin som förklaring till att andra firmor tjänar mindre.
    Boris Nilsson trycker på att moderna tågtransporter sker med små marginaler – många tåg som går tätt. Om ett tågsätt blir stående vid en olycka eller har tekniska problem någonstans i Skåne får det följdverkningar i hela södra Sverige.
    Då måste stora mängder bussar fram fort. Kontraktet med Skånetrafiken ger mindre ersättning ju längre tid det tar innan en buss är på plats för att hämta upp passagerare.
    Sundspärlan hade 25 bussar tillgängliga när det samordnande bolaget Bussakuten fick kontrakt med Skånetrafiken 2010. Det året köpte Sundspärlan in fordon för 19 miljoner kronor. Året efter för 35 miljoner.
    – Vi har inte vuxit själva under de här åren, utan hyrt in andra entreprenörer. Under vissa perioder har jag haft 50 bussar inhyrda för att klara trycket.
    2011 fortsatte Sundspärlan den goda förtjänsten – omsättningen blev 37,7 miljoner kronor, vinsten efter finansnetto 7,9 miljoner. Antalet anställda ökade samma år från elva till sexton.
    Boris Nilsson säger att han varit i branschen i över fyrtio år, men är inte intresserad av att berätta vad knepet är – hur han får ihop logistiken så att företaget kan alltid kan ha bussar redo.
    – Jag behöver inte berätta hur jag sköter min verksamhet. Det rullar på som det ska, det är väl inget konstigt, inget att skriva om. Det vore bättre om du tittade på hur Hennes & Mauritz tjänar sina pengar.

  2. Borris är en lurig fisk. Hans förare får inte mycket sömn när det ska köras ersättningstrafik för tågen! För när de kör ersättning för tågen så körs bussarna i ”linjetrafik” och då behöver man inte använda färdskrivaren = kör hur mycket du vill och när du vill. Bussarna hinner inte bli lagade för mitt i en reparation ska dom iväg! Servicar åsidosätts för att han ska tjäna pengar. Han ställde kravet på Skånetrafiken att han skulle ha all tågersättning, annars kunde de va. Detta bygger enbart på egen erfarenhet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)