Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transferias ägare: För dyrt idag att åka flygbuss

Interbus ska köra flygbusstrafiken åt uppstickaren Transferia. Foto: Ulo Maasing.

Interbus ska köra flygbusstrafiken åt uppstickaren Transferia. Foto: Ulo Maasing.

Få nysatsningar i svensk bussnäring har på kort tid gett upphov till så mycket diskussioner och spekulationer som lanseringen av Transferia som vi nyligen rapporterade om. Företaget ska i mitten av mars ta upp konkurrensen med Flygbussarna om trafiken mellan Stockholm och Arlanda och senare i vår också börja köra mellan Stockholm och Skavsta. Bussmagasinet har talat med en av ägarna till Transferia, Ravesh Singh.

Transferia är ett virtuellt bussföretag. Man har inga egna bussar utan anlitar Strömmaägda Interbus som leverantör av busstjänsterna. Konstruktionen är inte ovanlig i flygbranschen. Exempelvis arbetar Sverigeflyg (Gotlandsflyg, Smålandsflyg, Höga Kustenflyg osv) efter den principen.

– Vi har inga egna operativa erfarenheter. Därför har vi valt en stark och kunnig partner som kan allt om busstrafik. Vår egen roll är att samordna marknadsaktiviteter. Projektet hade varit omöjligt om vi skulle köra trafiken i egen regi, säger Ravesh Singh.

Han uppger att ägarna till Transferia kommer från TV-branschen och har arbetat med produktioner åt såväl TV4 som Sveriges Television, likaså med marknadsföring på konsultbasis. Att man, trots att man saknar egna erfarenheter av att driva busstrafik, satsar på flygbussar förklarar Ravesh Singh med prisnivån på flygbussbiljetter.

– Biljettpriserna för att resa mellan Stockholm och Arlanda respektive Skavsta är mycket högre än de behöver vara. Man behöver bara jämföra med exempelvis Tyskland. Med den prisnivå som Flygbussarna håller behövs bara 5 – 6 passagerare per tur för att det ska bära sig. Men hur miljövänligt är det att köra bussar med så få ombord, frågar Ravesh Singh.

Han uppger också att Transferia vid sidan om försäljning via nätet och vid bussen även räknar med försäljning via flygbolag.

– Vi har haft kontakter med flygbolag som har erbjudit sig att sälja biljetter år oss.

Konkurs
För några år sedan, när uppstickaren Fly By Coach gav sig in i trafiken mellan Stockholm och Arlanda räknade bussföretaget med en liknande lösning. Man ansåg sig ha fått löften från Ryanair om försäljning av bussbiljetter ombord på flygen. Så blev det aldrig, något som bidrog till att Fly By Coach senare gick i konkurs.

Transferia Handelsbolag ägs av Ravesh Singh och hans fru Nivin Singh. Eftersom det är ett handelsbolag är det i praktiken omöjligt för utomstående att få en inblick i dess ekonomi. Företaget är också så nybildat att en kreditupplysning inte ger några informationer om dess ekonomiska styrka.

Ravesh Singh säger till bussmagasinet.se att det faktum att Transferia är ett handelsbolag i själva verket är något av en trygghetsgaranti för kunderna.

– Till skillnad från i ett aktiebolag är ägarna till ett handelsbolag ekonomiskt personligt ansvariga. Då vore det ju dumt av oss att exempelvis sälja biljetter och sedan säga ajöss. Det skulle ju slå mot oss personligen.

Singh avböjer dock att närmare redovisa ägarnas ekonomiska ställning. Däremot uppger han att såväl han själv som hans hustru är svenska medborgare.

På en direkt fråga om Transferias ägare är ombud för andra intressenter eller har ekonomisk uppbackning från något håll svarar Ravesh Singh:

– Det är en fråga jag inte kan kommentera.

Konkurrensverket
När bussmagasinet än en gång frågar vilka garantier biljettköparna har för att verkligen få resa med Transferia  framhåller Ravesh Singh än en gång det personliga ansvaret i handelsbolaget.

– Dessutom är vi väldigt tydliga med resevillkoren på vår sajt och garanterar att resenären får pengarna tillbaka om vi av någon anledning inte skulle köra trafiken som planerat. Märker vi att det inte fungerar som vi hoppas och tror gäller det snabbt att slå till bromsarna. Fly By Coach drev verksamheten till konkurs på ett ansvarslöst sätt.

I likhet med Fly By Coach har Transferia också fått problem med att köra fram till terminalen på Skavsta. Redan nu har man därför anmält Skavsta till Konkurrensverket.

Singh-Air är enligt ägare ett tidigare namn på Transferia…

Singh-Air är enligt ägare ett tidigare namn på Transferia…

Enligt vad bussmagasinet.se erfar från säker källa är Transferia inte det första initiativet från Ravesh Singh att börja köra trafik till Arlanda. Under namnet Singh-Air ville man relativt nyligen starta tågtrafik mellan Stockholm och Arlanda, men det hela föll i brist på finansiering.

Enligt vad Ravesh Singh uppger till bussmagasinet är Singh-Air samma företag som Transferia, men ett gammalt namn.

…men hemsidan finns kvar och antyder att man ska arbeta med leasing eller uthyrning av flygplan.

…men hemsidan finns kvar och antyder att man ska arbeta med leasing eller uthyrning av flygplan.

Åtminstone när detta skrivs har dock Singh-Air en webbsida som antyder att företaget avser att arbeta med uthyrning av flygplan…

Att få kontakt med Ravesh Singh har inte varit svårt. E-post har besvarats snabbt och vi når honom enkelt på telefon under torsdagen när han befinner sig i New York där han är bosatt. Hans personliga telefonnummer har dock ett riktnummer som går till San Francisco.

– Men det är inget konstigt. Riktnumret beror på var man köpt kontantkortet till mobiltelefonen och jag var i San Francisco när jag köpte kortet, förklarar Ravesh Singh.

Däremot är han mer förtegen om sin verksamhet i New York.

– Vi arbetar som volontärer med välgörenhet, med att hjälpa behövande familjer, säger Ravesh Singh men avböjer att precisera sig ytterligare.

På hemsidan publicerar Transferia däremot ett telefonnummer i Storbritannien.

– Det numret har inte fungerat riktigt bra. Men det går till mig, uppger Ravesh Singh.

– Och vi är inte svåra att få kontakt med. Den som mailar behöver sällan vänta någon längre stund på att få svar.

Ravesh Singh utesluter inte en framtida expansion till andra flygplatser.

– Vi börjar med Stockholm och bedömer sedan läget. Går det bra finns det självklart också intresse för andra flygplatser i landet, säger han.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Det ser man. Jag har provat alla telefonnumren och fick aldrig ett svar. Telefonnumret till Nordvästra London är inte äns anmält och finns fortfarande på hemsidan av UNICOMLearning, ett utbildningsföretag.

    Daniel Ravesh Singh svarade också alltid på mina mail. Men det gick inte att nå Dani Al-Hakim.

  2. De lägger ju ner innan det gick åt skogen se deras hemsida. Lika bra det för seriöst var det inte med ett uttalande som sa allt om deras okunnighet om vad det kostar att driva busstrafik.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)