Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vin och bussresor – Johan Ekman förenar sina passioner

Det har blivit mycket vin för Johan Ekman på senare tid. Många glas och många flaskor. För nöjes skull, men också därför att han ser en möjlighet att utveckla nya resor på det sättet. I drygt ett år har Johan åter varit egenföretagare i bussresebranschen. Vi har träffat honom för att höra vad som har hänt under året. Över en kopp kaffe. ”Fast egentligen borde jag inte dricka kaffe, utan kolla in lite vin eftersom jag har i hemläxa att prova en massa viner”, skrattar Johan, samtidigt som han konstaterar att det inte låter sig göra en februarimorgon på ett café på Östermalm i Stockholm.

Av Ulo Maasing

Johan Ekman gillar vin och bussresor. Men är frustrerad över dagens turistbussar. Foto: Ulo Maasing.

Johan Ekman gillar vin och bussresor. Men är frustrerad över dagens turistbussar. Foto: Ulo Maasing.

Nej, det finns ingen anledning till oro när det gäller Johan Ekmans fokusering på vin just nu. Däremot visar det upp en sida av den hängivne bussentusiasten som kanske inte var allmänt känd tidigare. Johan hyser nämligen ett brinnande intresse för mat och vin.

Vid sidan av att ratta sitt eget reseföretag EkmanResor, köra bussresor och göra en del konsultjobb arbetar sig Johan nu igenom en omfattande och krävande utbildning till sommelier – en kvalificerad vinkännare med andra ord. Han räknar med att kunna få nytta av kunskaperna i sitt företag EkmanResor och ser framför sig att arrangera vinresor som ligger på en ny nivå, jämfört med det mesta i branschen.

Bland annat ser han framför sig vinprovningar med högklassiga viner redan i bussen på väg till resmålet.

- Varför inte göra riktiga vinresor i stället för amatörvinresor, frågar Johan med glimten i ögat.

Men det är också ett uttryck för vad han vill att EkmanResor ska stå för:  att kunna erbjuda resor i ett segment som ligger utanför den standardiserade bussresan.

- Visst har vi många kopierbara resor för att få upp volymen, men även där vill jag lyfta kvalitén, säger Johan.

Klockan vriden bakåt
Ingen kan tvivla på att Johan har ett djupt personligt engagemang i det han arbetar med. I höstas körde han själv nästan alla företagets resor. Han gjorde det inte bara därför att han älskar att köra buss och att träffa sina gäster.

- Man måste vara med själv på resorna för att se att man får den kvalitet man vill ha. Det var väldigt nyttigt att vara ute och se hur våra gäster tas emot. Ibland kändes det som om någon hade vridit klockan bakåt 25 år.

- Ibland saknas finess hos restauranger eller hotell när man tar emot bussgrupper. Det serveras fläskkarré och smaklös potatisgratäng, det kan bli buffé istället för bordsbeställning som vi beställt. När jag har ifrågasatt det har det hänt att jag fått till svar att ”så här gör vi med bussgrupper”.

Det har hänt mer än en gång att Johan har fått slå näven i bordet och göra klart att han förväntar sig den service som hans gäster har betalat för och som han har beställt. Och en arg Johan Ekman är nog svårt för en restaurang eller ett hotell att nonchalera. Bakom ligger en påtaglig passion för gästerna, en ambition för det goda värdskapet.

- Vi ställer kraven för gästernas skull. Det är inte acceptabelt att behandla människor i en buss som en anonym massa. Varje resa, varje gäst är individuell, säger Johan.

Han drar sig inte för att ge en känga till en del kollegor i branschen.

- Massproducerade resor kan förstöra marknaden, i synnerhet om man inte följer upp kvaliteten.

Sex år i Strömma
Just passionen för gästerna var ett av skälen till att Johan Ekman hösten 2012 lämnade vd-posten i Strömma Buss.  Sex år tidigare hade han sålt sitt företag EkmanBuss Flexibussitet till Strömmakoncernen. Själv blev han då vd för Strömmas hela bussverksamhet som under hans vd-tid expanderade kraftigt. Man startade verksamhet i Köpenhamn, förvärvade företag i flera av våra nordiska grannländer och så vidare.

Det blev många dagar med fakirflyg ut från Stockholm till någon annan nordisk huvudstad och sent kvällsflyg hem igen. Hårt jobb. Men samtidigt kände Johan att han kom alltför långt bort från dem han verkligen brinner för, kunderna, gästerna.

EkmanResors katalog. "Utan att tveka vågar jag påstå att det finns ett stort förbättringsutrymme, både när det gäller de resor som vi haft men även generellt i branschen. Jag skulle önska att mina konkurrenter vore mycket bättre än jag själv", säger Johan Ekman.

EkmanResors katalog. ”Utan att tveka vågar jag påstå att det finns ett stort förbättringsutrymme, både när det gäller de resor som vi haft men även generellt i branschen. Jag skulle önska att mina konkurrenter vore mycket bättre än jag själv”, säger Johan Ekman.

Nu möter han dem ofta, umgås med dem, reser med dem. Och samtidigt har han fått helt nya möjligheter att umgås med sönerna, ”bustrarna” som han kallar dem. Grabbarna följer med på resor, vare sig det handlar om en direktbuss till Spanien med Johan vid ratten och ligga-still på någon ort vid Medelhavet eller åka med en grupp på kryssning i Karibien. Dag efter dag tillsammans med gäster och söner. För Johan är det en höjdare.

Nu är han också stamkund hos sin gamla arbetsgivare så det står fortfarande EkmanBuss på de bussar han använder för sina bussresor. Att än en gång ha ett eget bussbolag är inget för Johan.

- Att bygga upp en verksamhet med 25 – 30 bussar lockar inte, slår han fast och förklarar att han är jättenöjd med sin bussleverantör.

- Men att ha en enda buss, en dubbeldäckare, är inget jag definitivt stänger dörren för även om det inte är aktuellt nu, tillfogar han.

Fast då skulle det inte vara en buss som han bara köper från hyllan. Dagens turistbussar är nämligen inget som får Johan Ekman att gå i spinn av lycka. De dubbeldäckare som finns på marknaden idag är inte tillräckligt bra, anser han.

Lessen
Åter slår passionen för gästerna igenom.

- Jag blir lessen när jag ser på nya bussar. Tekniskt är de väldigt utvecklade, men när det gäller hur själva farkosten är för passagerarna går det väldigt långsamt, säger Johan och berättar om hur han gick runt på världens största bussmässa, Busworld i Kortrijk, i höstas.

- Där var den största nyheten för passagerarna ett multimediasystem – som säljaren inte ens visste hur det fungerade! Inte ens eluttag vid stolarna är standard, säger Johan som efterlyser bussar som är mer spektakulära, som får människor att säga wow!

- Idag finns inga sådana bussar säger han. Neoplan är en stjärna för gästerna, men jag är orolig för att det är ytterligare ett märke som håller på att monteras ner. Ayats kanske kunde vara en stjärna, men varken Scania eller Volvo väljer att ligga i framkant.

Johan Ekman menar att branschen själv har ett ansvar att driva utvecklingen av bussarna framåt för att därmed också utveckla resandet.

- Jag vill ge turistbussen ett ansikte. När människor idag tänker buss är det SL-bussar man ser framför sig.

Önskar bättre konkurrenter
Att det första året med EkmanResor inte har varit någon guldgruva är inget som Johan Ekman sticker under stol med. Omkring 3 500 personer har rest med företaget. Han räknar inte heller med att tjäna några pengar det andra året.

- Det är helt enligt plan. Det första åren ser jag som en utbildning, och jag vill se var jag landar både personligt och företagsmässigt. Utan att tveka vågar jag påstå att det finns ett stort förbättringsutrymme, både när det gäller de resor som vi haft men även generellt i branschen. Jag skulle önska att mina konkurrenter vore mycket bättre än jag själv. Bättre konkurrenter driver utvecklingen framåt, säger han.

Han ser Lime Travel som en av sina inspirationskällor – femstjärniga, högkvalitativa, kanske lite lyxiga resor som är unika och inte massproducerade.

- Jag skulle vilja bygga upp ett liknande kundsegment inom bussresor och nå dem som säger att de aldrig skulle åka buss. Och jag är övertygad om att det går att arrangera generationsresor. På vår sista Spanienresa i höstas hade vi passagerare som var från tre månader till 93 år. Under de sju dagarna vi var på plats gjorde vi fyra högkvalitativa utflykter för dem som inte valde att sola & bada kunde åka med på.

Deltagandet på utflykterna var något för litet, konstaterar Johan som menar att det är svårt att förklara för kunderna vad man får för pengarna.

- Vi är inte billigast, men jag vågar påstå att vi är prisvärda. På våra utflykter i Spanien kan vi inte vara fler än 24 deltagare. Vi åker inte till vingårdar med masservering av medelmåttiga viner utan lägger oss några snäpp högre i kvalitet. Då kan vi inte heller vara så många.

Säger Johan innan han sätter igång med att plugga franska viner under två veckor. Sedan blir det två veckor med champagne, två veckor spanska viner, två veckor italienska. Och  en snabbresa till Andorra för att kolla in ett nytt skidresmål innan dt bär av på sportlovsresa till Shanghai.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)