Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Autopilot på buss sparar nio procent bränsle

På backiga vägar har det nya systemet minskat bränsleförbrukningen för Setra TopClass 500 med nio procent. Foto: Daimler Buses.

På backiga vägar har det nya systemet minskat bränsleförbrukningen för Setra TopClass 500 med nio procent. Foto: Daimler Buses.

Upp till cirka nio procents mindre bränsleförbrukning går att nå med den nya ”auopilot”, dvs farthållare som Daimler Buses nu lanserar till Mercedes-Benz och Setras toppmodeller bland turistbussarna. Den nya farthållaren, som Daimler har döpt till PPC (Predictive Powertrain Control) blickar framåt och förutser på det sättet bland annat när växlingar bör göras. I sommar lanseras den unika lösningen på Setra TopClass 500 och senare i år på Mercedes-Benz Travego och Setra ComfortClass 500.

Enkelt uttryckt fungerar PPC så här:

Via GPS håller PPC hela tiden koll på var bussen befinner sig, liksom hur vägen framåt ser ut när det gäller backar och dalar, alltså vägens höjdprofil. Nästan alla motorvägar och huvudvägar i Europa täcks in av systemet.

Med den informationen som grund, kompletterad med information om bussens fart, dess aktuella vikt samt data om motorns uteffekt, vridmoment och vilken växel som används kontrollerar PPC inte bara bussens hastighet. Systemet väljer också lämplig växel.

Före uppförsbackar ökas motorvarvet, sedan växlar systemet ner i god tid och minskar kraften alldeles innan backkrön så att bussen mer eller mindre kan rulla i nerförsbacken med minsta möjliga drivmedelsförbrukning, men fortfarande inom gällande fartgränser.

PPC kan också känna av när det är vettigt att välja friläge för en längre sträcka.

Provkörningar i Tyskland har visat på en bränslebesparing på upp till 9,2 procent med hjälp av systemet.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)