Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre framkomlighet för buss fick Östermalmsbor att klaga

Bullrar för mycket i eget körfält? Foto: Ulo Maasing.

Bullrar för mycket i eget körfält? Foto: Ulo Maasing.

Boende längs Valhallavägen på Östermalm i Stockholm har börjat klaga på att bättre framkomlighet för busstrafiken har ökat bullret i deras bostäder. Stockholms stad och bussoperatören Keolis genomför sedan en dryg vecka ett försök med ökad framkomlighet för stombusslinje 4 i Stockholm. Bland annat har bussarna på linjen fått tre kilometer mer eget körfält.

Syftet är att bussarna ska komma fram fortare och inte fastna i bilköer.

Men nu har boende längs Valhallavägen börjat klaga på att bussarna kommer alltför fort fram, med ökat buller som följd.

– Valhallavägen har blivit som en E4, som en motorväg. Den är tre filer nu jämfört med två tidigare och där det var parkeringsplatser tidigare är det en bussfil där bussarna bränner på ungefär två meter från vår husvägg. I och med att farterna är högre och tung trafik går närmast trottoarerna vågar många föräldrar inte längre låta sina barn gå ensamma, säger en boende till P4 Sveriges Radio Stockholm.

På trafikkontoret i Stockholm bedömer man också att bullernivåerna har ökat, men fortfarande ligger under de tillåtna gränsvärdena.

– Vi kommer att väga in problemen med bullret inför ett eventuellt permanentande av åtgärderna, säger Erik Hollander, Stockholms stads projektledare för framkomlighetsförsöket till SR Stockholm.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

2 kommentarer »

  1. Men hallå!!

    Bussfilen på Vallhallavägen är i MITTEN av dom tre ”körfälten” – längst till höger så är det bilparkeringar och inget annat.
    Med andra ord är det fortfarande bara TVÅ körfält – varav en bussfil i det högra och en för övrig trafik i det vänstra.

    Helt omöjligt att bullret har ökat – eftersom alla bilarna borde köra saktare eftersom dom nu får samsas i EN fil.

    Men det är nog det dom menar egentligen – att man inte kommer fram lika snabbt med bilen längre….

  2. Alltså, bor man i stan får man väl räkna med att det kör bussar och bilar på gatan utanför? Allt annat är som att flytta till Bromma och vilja lägga ned flygplatsen för att det bullrar för mycket…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)