Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batteribussar från VDL i serieproduktion nästa år

 

VDL Citea Electric börjar serietillverkas nästa år. Foto: Ulo Maasing.

VDL Citea Electric börjar serietillverkas nästa år. Foto: Ulo Maasing.

Den holländska busstillverkaren VDL kommer nästa år att starta serieproduktion av helt elektriska bussar. Redan i sommar kommer en förserieproduktion igång av stadsbussen Citea i elektrisk version. ”Om tio år kommer en stor del av stadsbussarna i Europa att vara eldrivna”, säger Alex de Jong, chef för VDL:s  bussar för kollektivtrafik.

Det blir en av förseriebussarna av modell VDL Citea Electric som från sensommaren kommer att gå i stadstrafiken i Härnösand. Som vi tidigare rapporterat har bussföretaget Byberg&Nordin beställt flera elbussar som ska gå i trafik, dels i Härnösand, dels i Sollefteå.

Citea Electric kommer att finnas med två alternativa drivlinor.

Det är dels en drivlina från Ziehl-Abegg med navmotorer. Det innebär att bussen helt saknar en mekanisk drivlina, vilket i sin tur betyder lägre vikt, men framför allt en högre driftsäkerhet än med en konventionell drivlina. Elmotorer är extremt driftsäkra och någon kraftöverföring och växellåda behövs inte. Det bidrar till att effektiviteten är mycket hög och avsevärt högre än hos diesel- eller biogasdrivna bussar. Buller från motor och kraftöverföring är nästan obefintligt.

Som alternativ kan Citea Electric fås i hybridversion med en drivlina från Siemens och med en elmotor som driver en standardbakaxel. Lösningen är kanske främst tänkt för ledbussar.

Vi har haft tillfälle att prova Citea Electric med navmotorer och slogs under provturen främst av tre egenskaper hos bussen:

Den extremt låga ljudnivån, även vid kraftig acceleeration utgör en stark kontrast till konventionella bussar, men också till spårvagnar. Utanför bussen är det bara strängt taget däckljudet som hörs och det är tämligen försumbart i de hastigheter som normalt förekommer i stadstrafik. Det här öppnar för busstrafik i bullerkänsliga miljöer på ett sätt som dagens bussar och spårvagnar inte klarar.

Även inne i bussen är bullernivån minimal. Det ställer krav på busstillverkaren att eliminera skrammel och gnissel från inredningsdetaljer som resenären i en vanlig buss sällan märker. För resenärerna gäller det att tänka på att tala lågmält med andra – annars riskerar medresenärerna att höra allt som sägs, även om de sitter en bra bit bort.

Avsaknaden av växellåda gör att bussen accelererar helt jämnt. Resenärerna slipper helt de knyckar som annars är mer eller mindre märkbara när bussen växlar. Inte moinst för stående passagerare är det en stor fördel.

Den tredje aha-upplevelsen under vår provtur med Citea Electric var att bussen inte alls kändes slö, utan sköt iväg som en pil när ”gaspedalen” trycktes ner.

Innovationer
Citea Electric kan fås såväl för snabbladdning med olika tekniker som med långsam laddning och med en räckviddsförlängare som kan utgöras av bränsleceller, batterier, en dieselgenerator eller annan teknik.

– Här måste vi nå en standardisering så att det inte finns alltför många tekniska lösningar på marknaden. Vi arbetar tillsammans med andra busstillverkare för en standardisering. Att åstadkomma det är en av de stora utmaningarna när det gäller elektromobilitet, säger Alex de Jong.

– Det är viktigt att vi inte går alltför snabbt fram så att kvaliteten blir lidande. Vi ska inte lova mer än vi kan hålla. Men inom tio år kommer en mycket stor del av stadsbussarna i Europa att vara elektriska, säger Alex de Jong.

Samtidigt varnar han för att trafikupphandlingar kan låsa utvecklingen.

– Det är viktigt att man inte låser operatörerna till en enda teknik under avtalsperioden. Man måste hålla öppet för innovationer.

Share Dela

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)