Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bombardiers första elbuss i kommersiell trafik

Den första elbussen med Bombardiers Primoveteknik för induktiv laddning är nu i reguljär trafik. Foto: Bombardier.

Den första elbussen med Bombardiers Primoveteknik för induktiv laddning är nu i reguljär trafik. Foto: Bombardier.

Den första elbussen med Bombardiers laddteknik Primove sattes på torsdagen i reguljär trafik i den tyska staden Braunschweig. Bussen, en eldriven Solaris Urbino, laddas induktivt, alltså trådlöst. Enligt Bombardier är det första gången i världen som man använder ett snabbladdningssystem på 200 kilowattimmar i reguljär persontrafik med buss. Trafiken körs av lokaltrafiken i Braunschweig, Braunschweiger Verkehrs-AG.

Den första bussen i trafik är en vanlig, tolvmeters stadsbuss som trafikerar en ringlinje i Braunschweig. I oktober kommer ytterligare fyra induktivt laddade elbussar att sättas i trafik i staden, men då handlar det om 18-meters ledbussar. Det blir första gången som helt eldrivna, induktivt snabbladdade elbussar sätts i reguljär trafik.

Laddningen av bussens batterier tar bara ett par sekunder. Därmed  får bussen energi nog att med bred marginal klara sig till nästa laddstation. Laddstationerna ligger under körbanan vid järnvägsstationen och några andra utvalda hållplatser. Även ledbussarna levereras av Solaris.

Bussarnas batterier laddas fulla nattetid i depån. Den 12-metersbuss som nu har satts i trafik på ringlinjen laddas ytterligare under det tio minuter långa uppehåll som bussen gör vid centralstationen innan den går ut på nästa varv längs linjen. Den laddningen räcker för att köra bussen den 12 kilometer långa linjen.

Ledbussarna kräver mer energi och kommer därför att få en extra laddning under några sekunder vid två hållplatser längs linjen.

Inom en snar framtid kommer Bombardiers Primovesystem också att användas för elbussar i två andra tyska städer, Berlin och Mannheim, samt i belgiska Brügge.

Så fungerar Primove. Illustration: Bombardier.

Så fungerar Primove. Illustration: Bombardier.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)