Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen möter departementet om kör- och vilotider

Anna Grönlund, braschchef Sveriges Bussföretag: Kör- och vilotidsreglerna är inte utformade utifrån verkiigheten. Foto: Ulo Maasing.

Anna Grönlund, braschchef Sveriges Bussföretag: Kör- och vilotidsreglerna är inte utformade utifrån verkiigheten. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretag ska i april möta Näringsdepartementet om den glödheta frågan om kör-och vilotidsreglerna. Många bussföretag är idag upprörda både över reglerna i sig och över hur de tillämpas av myndigheter som polis och Transportstyrelsen.

– Självklart ska svenska bussföretag och bussförare följa de lagar och regler som finns. Men kör- och vilotidsreglerna är oerhört detaljerade och inte utformade från verkligheten, säger Anna Grönlund, branschef i Sveriges Bussföretag i organisationens nyhetsbrev Buss-info.

– Vi är glada över att regeringen nu visar ett tydligt intresse för en enad svensk front i frågan.

Regeringen vill nämligen nu ta del branschförbundets argument för att kunna driva frågan gentemot EU-kommissionen. Bland bussföretagen finns en utbredd uppfattning att de sanktionsbelopp och böter som döms ut inte står i proportion till de fel som begåtts. Även många förare oroar sig inför bland annat utlandskörningar eftersom de är rädda att oavsiktligt dra på sig stora bötesbelopp.

Sveriges Bussföretag efterlyser nu konkreta exempel från företagen på när det gått snett så att man kan visa upp konkreta fall för Transportstyrelsen och andra myndigheter.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)