Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Dalatrafik hade kunnat få bra trafik billigare”

Dalatrafik 13.41.24Dalatrafik hade kunnat få en bra och attraktiv kollektivtrafik billigare än genom det avtal som man nu har skrivit med två företag. Det skriver Nobina Sveriges kommunikationschef Maryam Yazdanfar i ett svar på en  debattartikel med Dalatrafiks vd Claes Annerstedt som avsändare.

Redan innan Dalatrafik gjorde sin ursprungliga upphandling försommaren 2013 försökte en hel bransch föra dialog med ansvariga tjänstemän och politiker i Dalatrafik.

Vi berättade tydligt att det fanns stora risker med att inte följa branschens rekommendationer. Trafiken riskerade att bli dyrare än nödvändigt och dessutom kunde upphandlingen överklagas i en seglivad juridisk process.

Idag kan vi konstatera att branschens farhågor har besannats.

Dalatrafik har hittat juridiska genvägar för att teckna ett trafikavtal som blivit onödigt dyrt och inte kan utveckla kollektivtrafiken på det sätt som resenärer och skattebetalare i Dalarna ska kunna förvänta sig. Det är negativt, både för Dalfolket och för branschen i stort.

Dalatrafik har en skyldighet att arbeta efter den upphandlingslagstiftning som gäller i Sverige. Den ska skydda medborgarna från att stora upphandlingar genomförs godtyckligt. Medborgarna ska kunna räkna med att de får den bästa kvaliteten till det lägsta priset.

Förvaltningsrätten har underkänt Dalatrafiks upphandling av kollektivtrafiken. Det avtal som nu senast tecknats bygger på samma upphandlingsmodell som en gång underkänts. Eftersom Dalatrafik dessutom bara förhandlat med ett trafikföretag i varje trafikpaket kan vi konstatera att priset blivit för högt.

Eftersom vi tillsammans med våra lokala samarbetspartners har kört trafiken i snart åtta år vågar vi säga att vi har omfattande kunskaper kring hur trafiken kan drivas och utvecklas. Ett exempel är den dubbeldäckade direktlinjen Runn Express som vi provkörde mellan Falun och Borlänge tidigare i februari.

Nobina har erbjudit Dalatrafik att köra trafiken med hög kvalitet och attraktiva lösningar till ett lägre pris än vad Dalatrafik tidigare ansett vara en bra och accepterad prisnivå.

Priset är också lägre än de avtal som nu har slutits.

Ändå har Dalatrafik helt exkluderat Nobina från den process som ledde till det idag påskrivna avtalet. Hela branschens vilja till dialog samt den rättsprocess som Nobinas jurister har drivit har hela tiden handlat om en omsorg över kollektivtrafiken i Dalarna och branschen som helhet.

När branschen inte fungerar, när avtal som inte utvecklar trafiken och lockar fler resenärer sluts, och när frågor dras i juridisk långbänk missgynnar det kollektivtrafiken i stort. Och de resenärer som tålmodigt väntar vid hållplatsen.

Maryam Yazdanfar
Public affairs- och kommunikationschef,
Nobina Sverige

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)