Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dansk bussresearrangör prisbelönad för skräddarsydd Scania

Danska Papuga lät tillverka en Van Hool Astromega dubbeldäckare på Scaniachassi. Foto: Scania.

Danska Papuga lät tillverka en Van Hool Astromega dubbeldäckare på Scaniachassi. Foto: Scania.

Den danska bussresearrangören Papuga har vunnit utmärkelsen Danish Coach Award för att inte nöja sig med de bussar som finns på marknaden när man skulle investera i en ny dubbeldäckare. Istället bestämde sig Papuga för att en buss som inte existerade. ”När ingen av de välkända leverantörerna på den danska marknaden kan leverera rätt produkt måst jag själv se till att producera den”, säger Carsten Papuga, ägare och vd för Papuga A/S i Midland, Danmark.

Papuga vände sig till belgiska Van Hool för att få sin idé förverkligad – en dubbeldäckad Van Hool Astromega byggd på Scaniachassi.

För det initiativet belönades företaget nyligen med Danish Coach Award, ett pris som man för övrigt fick för andra året i rad. I fjol tilldelades Papuga också den internationella vägtransportunionens, IRU, pris för innovationer inom bussturismen.

– Papuga imponerade på juryn med sitt köp av den avancerade Scania/Van Hool dubbeldäckaren. Det är en satsning som bör få bussbranschen att se på alternativ till bussinköp och utnyttja de möjligheter som finns över nationsgränserna i EU, sa Steen Bundgaard, vd för den danska bussbranschens organisation Danske Busvognmænd vid prisutdelningen.

Carsten Papuga ville själv skräddarsy sin nya buss eftersom han inte tyckte att han kunde hitta den perfekta bussen till sin verksamhet bland de stora leverantörerna av kompletta bussar.

– Vi har sedan tidigare goda erfarenheter när det gäller driftsäkerhet och bränsleekonomi från våra övriga Scaniabussar, så jag kontaktade Van Hool för att höra om de kunde tänka sig att bygga en Astromega dubbeldäckare på Scaniachassi. De sa ja, trots att de inte hade provat det förr, berättar Carsten Papuga.

Den lösning man valde var att bygga på Scanias treaxliga chassi K 480 EB med en 13-liters motor på 480 hästkrafter och med Scanias 12-växlade Opticruiselåda.

Papuga-2Bygget av bussen startade under våren 2013. Efterhand beslutades en rad detaljer så att bussen helt skulle motsvara Carsten Papugas önskemål. Cirka tio månader senare var bussen färdigbyggd, testad, besiktigad och godkänd. Papuga satte den i drift i slutet av förra året.

– Den går som en dröm, har överlägsen komfort och är nästan ljudlös, säger Carsten Papuga entusiastiskt.

– Redan på den första resan kunde vi konstatera att den körde 33 procent längre/liter än den Setra som Astromegan ersatte.

– Emellanåt har jag tvivlat på om det var rätt att bygga en buss efter egna önskemål istället för att välja en vara från hyllan. Det tvivlet känner jag inte längre, säger Carsten Papuga.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Turism

8 kommentarer »

  1. Märkligt. Man bygger en speciell buss och allt som står i artikeln är ointressant för våra gäster. Motor, växellåda, kaross bryr sig inte våra kunder om. Hur många stolsrader har man tagit bort från det trånga orginalet? Sitter man fortfarande fem i baksätet? Kan man komma in på toaletten om man är längre än 1,80? Hur bred är trappan upp? Drar det om öronen när kliman går igång med ljud som en höfläkt eller kan man fortfarande prata med varandra? DET är något som våra gäster tänker på.

    • Mycket relevanta kommentarer, Ken Forsberg.

      Dessvärre har jag inget svar på dina frågor, trots en hel del efterforskningar. Papuga utsågs till årets innovatör i dansk bussnäring, just tack vare den här bussen.

      Någon formell motivering eller detaljerad beskrivning av bussen har jag inte kunnat få tag i.
      Steen Bundgaard, vd för Danske Busvognmænd säger dock så här:
      ”Stort tillykke til Papuga A/S fra Brørup, der for andet år i træk viste sig som vognmanden med den mest innovative ide i feltet.”

      I pressmeddelandet från prisutdelningen fördjupar man inte heller motiveringen, utan skriver:

      ”Denne gang imponerede Papuga A/S med anskaffelsen af en helt særlig Scania/Van Hool-produceret dobbeltdækkerbus. En satsning, der ifølge komiteen, som uddeler priserne, bør få branchen til at genoverveje alternative muligheder for indkøb af busser og udnytte handlen på tværs af EU’s grænser.”

      I pressinformationen från Scania i Danmark belyser man inte heller de frågor Du synnerligen välmotiverat ställer.

      Möjligen säger det en hel del om branschens produktionsorienterade kundsyn. Hästkrafter är, för att uttrycka sig rakt på sak, sexigare än dörrhöjd till toa…

      Det hela blir ännu märkligare när man ser till juryns sammansättning:

      Lars Thykier, Danmarks Rejsebureau Forening – Anna Wittgren, Visit Sweden/Malmø – Lise Lyck, lektor vid Copenhagen Business School, Center for Turisme og Kultur – Ole Egholm, Dansk Brancheanalyse – Bernd Hässler, Tysk Turist Information – Allan Jensen, Turistvognmændenes Arbejdsgiverforening – Steen Bundgaard, Danske Busvognmænd.

      En fråga som osökt inställer sig är hur stor erfarenhet av att åka på bussresa som juryn besitter…

      Ulo Maasing

  2. Ulo, visst vore det kul att sätta fem pers från ledande ställning i busstillverkarleden, på sista raden i en buss, och låta dom åka sex dagar på kontinenten.

    • Visst. Men varför inte börja med bussföretagare och bussresearrangörer?

      För 8-10 år sedan talade jag med Irisbus´ dåvarande kvinnliga designchef. Hon arrangerade en kort resa för franska bussföretagare som fick uppleva bussen ur gästens perspektiv. Det blev många aha-upplevelser, men förändringsviljan var inte imponerande.

      Hon hade också en del spännande ideer när det gällde stadsbussar, inte minst för att kvinnor skulle känna sig tryggare i kollektivtrafiken.

      För några år sedan försvann hon dessvärre ut ur branschen.

      //Ulo

  3. Du har så rätt. Vi bussägare ska inte slå oss för bröstet heller.

  4. Kollar man in bilder från företagets hemsida hittar man en ordinär dubbeldäckare med 77 platser??? 5 stolar längst bak.
    Men det finns ett glastak i övre våningen, kanske det som är finessen. Och snygg är den ju.

  5. Man får väl anta att företaget har koll på vad just deras gäster efterfrågar och är beredda att betala för… Men inte ens glastaket är så väldigt innovativt utan finns ju bland annat hos Setra.

    Icke förty har bussen fått den danska bussbranschens innovationspris. Vad man ska dra för slutsatser av det är upp till var och en. ;)

  6. Glastak på bussen när solen ligger på och trycker känns inte speciellt smart.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)