Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Extra nödutgång på Volvobussar

Den långväga busstrafiken i Indien är omfattande, inte minst på grund av det dåliga järnvägsnätet. Bilden är från busstationen i Bangalore. Bussen på bilden har inget samband med de olyckor som nämns i artikeln. Foto: Ulo Maasing.

Den långväga busstrafiken i Indien är omfattande, inte minst på grund av det dåliga järnvägsnätet. Bilden är från busstationen i Bangalore i delstaten Karanataka. Bussen på bilden har inget samband med de olyckor som nämns i artikeln. Foto: Ulo Maasing.

Sedan en av Indiens delstater nu skärpt säkerhetskraven kommer Volvo att på den indiska bussmarknaden sätta in en ny nödutgång på de långfärdsbussar som man säljer i landet. Bakgrunden är två svåra bränder, båda med Volvobussar inblandade, som inträffade i Indien förra året. Över 50 personer omkom i de båda olyckorna.

– Vi kommer att behöva sätta in en ny nödutgång. Även om vi har mött lagkraven som har varit hittills så har de ju höjts nu, säger Helena Lind, presschef på Volvo Bussar till TT.

De båda bränderna inträffade vid olyckor i delstaterna Andra Pradesh och Karnataka.

Den indiska haveriundersökningen kom enligt The Times of India fram till att olyckan i Andra Pradesh orsakades av att bussen körde över en kulvert där körbanan plötsligt smalnade av. Inga varningsskyltar fanns. Bussens högersida slog i kulverten och bränsletanken på högersidan slogs sönder.

Troligen uppstod branden när bussens metalldelar skrapade mot kulverten och gnistbildning uppstod.

Den andra olyckan, i Karanataka, hade delvi ett liknande förlopp. Bussen körde emot ett skyddsräcke på vägens högra sida varpå den körde av vägen. Då slog vänstersidan i en vägkulvert och bränsketanken på vänster sida spräcktes.

Undersökningen rekommenderar att bussar ska vara utrustade med en nödutgång. I de aktuella fallen fanns endast en dörr längst fram. Inredningsmaterialet bör vara brandsäkert vilket det inte var i olycksbussarna som hade trägolv och stolar som inte var brandsäkra. Bussarna hade heller inte färdskrivare, men mycket tyder på att de tidvis körts i hög fart, eftersom man har konstaterat att de färdats med en medelhastighet på 80 kilometer i timmen.

Enligt uppgift var dessutom föraren av den buss som förolyckades i Andhra Pradesh, på väg från Bangalore till Hyderabad, beordrad att köra dubbla pass. I bussen fanns därtill fyrverkeripjäser i lasten. 45 personer omkom i den olyckan.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)