Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hot och våld mot bussförare varannan dag

Bussförare fortsätter att vara utsatta för hot och våld. Bilden har inget direkt samband med artikelns innehåll. Foto: Volvo Bussar.

Bussförare fortsätter att vara utsatta för hot och våld. Bilden har inget direkt samband med artikelns innehåll. Foto: Volvo Bussar.

Nästan varannan dag utsätts en bussförare i Sverige för hot eller våld, enligt en undersökning som tidningen Kommunalarbetaren har gjort. Antalet fall som anmäls till Arbetsmiljöverket var i fjol nästan dubbelt så stort som fem år tidigare, 2008. Av siffrorna framgår det dock inte om anmälningarna speglar en verklig ökning av hot och våld mot bussförare, eller om benägenheten att anmäla utsatta situationer har ökat och i så fall hur mycket.

Enligt Kommunalarbetarens undersökning anmäldes år 2008 85 fall av hot och våld mot bussförare till Arbetsmiljöverket. Därefter ökade anmälningarna för att nå en topp med 187 fall år 2012. I fjol noterades en viss nergång till 164 anmälda fall.

Enligt Kommunalarbetaren kan nergången för 2013 bero på att antalet rån har minskat, bland annat därför att kontanthanteringen på bussarna har minskat.

Nästa steg för facket är att försöka få bort att förarna kontrollerar att passagerarna har giltigt färdbevis.

– Det stora problemet i dag är viseringsplikten. Sen finns det flera ställen i Sverige som har nolltaxa, då gör chauffören bara det han eller hon ska göra, säger Kenneth Sahlin som är ansvarig ombudsman på Kommunals arbetslivsutvecklingsenhet till Kommunalarbetaren.

Samtidigt framhåller han att Kommunal principiellt är emot nolltaxa.

Enligt tidningen verkar inte heller problemen med hot och våld försvinna även om man får bort biljettviseringen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)