Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jättevite för Arriva i Storstockholm

Arrivabussar

Arriva tvingas betala 174 miljoner i vite till Storstockholms Lokaltrafik, SL. Foto: Bartlomiej Banaszak.

Förhandlingarna mellan Storstockholms Lokaltrafik, dvs Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, och den internationella transportjätten Arriva om viten i samband med Arrivas trafikstart i norra Storstockholm är nu klart. Resultatet är jätteviten för Arriva. En del mindre vitesbelopp har reglerats under det gångna året , men nu har parterna enats om ett slutligt vitesbelopp som gäller Arrivas uppstartsperiod under åren 2012 – 2013. Det belopp som Arriva måste betala är 174 miljoner kronor, med all sannolikhet det största vite som någonsin en operatör tvingats betala i svensk kollektivtrafik.

Till de 174 miljonerna kommer tio miljoner kronor i moms.

Fakturan från SL till Arriva gick iväg den 3 februari. Betalningsvillkoren är 30 dagar.

I skrivande stund är det oklart om Arriva har betalat vitet.

Vitet gäller trafikavtalet mellan SL och Arriva för Solna/Sundbyberg, Sollentuna, Bromma, Tvärbanan/Nockebybanan och Saltsjäbanan, dvs det så kallade E20-avtalet, block 1samt Norrort, E20 block 2.

Arriva ägs av det statliga tyska järnvägsföretaget Deutsche Bahn.

Bakgrunden till jättevitet är sammanbrottet i busstrafiken i stora delar av norra Storstockholm i samband med att Arriva tog över trafiken för ett drygt år sedan.

Vid övertagandet bröt trafiken i det närmaste samman med mängder av inställda turer, stora förseningar och andra problem. Det gick till och med så långt att Österåkers kommun startade egen busstrafik för att skolelever skulle kunna ta sig till sin utbildning när kollektivtrafiken inte längre gick att lita på.

Jätteupphandlingen avgjordes i november 2012 och var uppdelad i två block. I det ena blocket var skillnaden mellan Arrivas vinnande bud och tvåan 24 procent, i det andra blocket hela 33 procent.

– Den här trafikupphandlingen är revolutionerande för vår bransch, deklarerade trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm.

Ett drygt år senare hade det mesta brakat samman.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

8 kommentarer »

  1. Jag är inte förvånad, under mina 47 år i branchen är de senaste femton bedrövliga. Den nya entreprenören vill inte ha folk i depåledningen som har kunskap om vad det handlar om. Man anställer nytt folk som inte har någon kunskap om trafik och har ingen lokalkännedom. Tjänstepaketen görs så tajta, för att spara pengar. Vid upphandlingen 1993 fick åtminstone tre paket göras om av oss som visste trafiken.
    Här måste SL bli bättre på att känna av vad som är rimligt på ett bättre sätt än hitintills.

    • Jag håller med. SL måste börja förstå att detta är en branch som inte funkar på så pressade priser.

  2. Vid upphandlingar av kollektivtrafik finns det rigorösa regler hur en entreprenör ska vara. Om SSL och övriga län i Sverige skulle följa dom reglerna skulle kollektivtrafiken ha en helt annan kvalitet än idag. Nu är det huggsexa vid upphandlingar och den billigaste får uppdraget.

    Det gynnar varken resenärer, seriösa entreprenörer eller skattebetalare. Ingen tjänar på det. Inte ens den som får uppdraget att köra trafiken.

    Så varför denna idioti?

    Det vet bara trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm & co.

  3. Sverige har gått längre än något annat EU-land när det gäller ”marknadsstyrd” upphandling. Några av Europas största aktörer på kollektivtrafikområdet har gått in med rena dumpningen för att säkra att de får vara med i experimentet även med mycket stora beräknade förluster. De vill ha erfarenheter av detta i förhoppningen att det kommer att bli likadant i andra delar av EU. Och de vill slå ut konkurrenter för att senare ta in vinsten när andra är utslagna och man kan höja priset. Alla svenska företag är redan utslagna.
    Marknadsliberaler inom m och fp har drivit fram systemet utifrån ideologiska ståndpunkter. Fri marknad löser allt! Resultatet blir framtida monopol som helt kan diktera villkoren. Det blir dyrt för länets medborgare.

    • Nu vet du inte vad du pratar om Ingemar Lund. Dom första upphandlingarna var på 1980-talet och då hade vi Socialdemokratiskt styre (regering) så ditt taffliga försök att skylla på dom borgerliga ”sket sig”. Om du tror att det inte finns några Svenska företag kvar så är du ute och cyklar en gång till. Kolla fakta innan du uttalar dig annars gör du dig bara löjlig.

      • Jag var själv med och förhandlade i de första upphandlingsvändorna. Jag vet vilka som drev det ideologiska spelet redan då, jag träffade dem. Jag är inte heller det minsta nöjd med det socialdemokratisk politik i sammanhanget och inte heller jag själv gjorde ett tillräckligt bra jobb. Men marknadsliberala fundamentalister har skadat vårt land på många håll och vi kommer att få betala dyrt för experimenten
        .

  4. En del av problemet som jag ser det är att diskussionen om varför i detta fall med Arriva, varför tyska skattebetalare skall finansiera svensk kollektivtrafik, sker i en liten facktidning i Sverige. Tänk om t.ex den tyska tabloiden BildZeitung med mång miljon upplaga skulle ställa den retoriska frågan; Varför skall vi skattebetalare finansiera lokal kollektivtrafik i Stockholm. Schweden???

  5. Upphandlingen av Arriva strider mot EUreglerna. Ett statligt bolag får inte konkurrera med privata vid upphanlingar. Nu när Arriva betalat viten. Bör man kolla om pengarna kom från Arriva eller Tyska staten i form av DB.
    Det sorgligaste av allt är att SL ock moderaterna tillåter att den fria marknaden snedvrids totalt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)