Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jörlanda Buss först med Scanias Euro 6 RME-bussar

Kjell Svensson från Jörlanda Buss&Taxi och Roland Landenmark från Scania-Bilar Sverige AB framför en av bussarna som ska rulla för Västtrafik mellan Marstrand och Göteborg.

Kjell Svensson från Jörlanda Buss&Taxi och Roland Landenmark från Scania-Bilar Sverige AB framför en av bussarna som ska rulla för Västtrafik mellan Marstrand och Göteborg.

Jörlanda Buss & Taxi, som är ett av delägarföretagen i samverkansbolaget Buss i Väst, är det första företaget i Sverige som tar emot Scaniabussar för Euro 6 som är certifierade för RME/biodiesel. Företaget har köpt sex sådana bussar.

De bussar som Järlanda Buss & Taxi nu tar emot är sex bussar av typen Scania Citywide LE, 14,8 meter långa och utrustade med Scanisa motor DC9 112 på 360 hästkrafter.

Det unika i leveransen är att det sedan introduktionen av Euro 6 vid årsskiftet 2013/2014 krävs att motorn ska vara typgodkänd/certifierad för alla bränslen som inte inkluderas i direktiven 98/70/EC, vilket är det vanligaste.

En sådan certifiering visar att motorn klarar de krav som ställs inom EU gällande Euro 6 och de aktuella bränslet. Scania erbjuder redan Euro 6 motorer som är certifierade enligt EU-kommissdionens föreskrift nr 582/2011 som innebär att motorerna får köras på biodiesel/RME enligt EN 14 214.

– Den breda paletten av Euro 6-motorer för Biodiesel/RME tillsammans med Scanias nyutvecklade biogasmotorer och tjänster kring förarutbildning understryker Scanias breda satsning på realistiska lösningar för att möta upp CO2 problematiken på ett totalekonomiskt sätt här och nu. Säger Rutger Hörndahl chef Bussmarknad, Scania-Bilar Sverige AB.

Scania erbjuder Euro 6-motorer certifierade för RME i följande effektsteg 320, 360 hk (DC9), 450 och 490 hk (DC13.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)