Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Många fel av facket – kvalitet och service har blivit bättre av upphandlingar”

Peter Jepsson, vd, Sveriges Bussföretag. Foto: TransportGruppen.

Peter Jepsson, vd, Sveriges Bussföretag. Foto: TransportGruppen.

Ordförandena för fackförbunden Kommunal och Seko har fel på en rad punkter när de kritiserar upphandlingarna av kollektivtrafik. Visst finns det brister i upphandlingarna, men samtidigt har de resulterat i bättre kvalitet och service för resenärerna och lägre kostnader för skattebetalarna. Det skriver Peter Jeppsson, vd för Sveriges Bussföretag och Jonas Milton, vd för Almega i en debattartikel i Svenska Dagbladet på fredagen.

I artikeln går Jeppsson och Milton i svaromål på den hårda kritik mot trafikupphandlingarna som Kommunal och Seko förde fram den 17 mars.

– Ordförandena för Kommunal och Seko har två viktiga poänger. Dels att det förekommer brister i upphandlingarna av kollektivtrafik. Dels att kvalitet, inte bara pris, måste vara en viktig faktor i upphandlingar, skriver Peter Jeppsson och Jonas Milton.

Samtidigt anser de att fackordförandenahar fel på en rad punkter i sin kritik av upphandlingarna.

– De påstår till exempel att lönerna dumpas i samband med att en ny anbudsgivare tar över trafik. Detta stämmer inte. Det avtal som Sveriges Bussföretag tecknat med just Kommunal garanterar att så inte sker, skriver de och fortsätter:

– Seko och Kommunal ger sken av att övergång av verksamhet och en trafikupphandling är samma sak. Så är inte fallet. Vid en övergång av verksamheten – det vill säga när en anbudsgivare tar över trafik och fordon från en tidigare operatör – tas också personalen över, med befintliga avtal. Men även i de fall en upphandling inte innebär övergång av verksamhet så får de allra flesta jobb, eftersom det i Sverige idag råder brist på förare inom kollektivtrafiken.

Ett annat sakfel som fackordförandena gör sig skyldiga till är, menar Jeppsson och Milton, påståendet att det inte går att vinna upphandlingar mer än en gång. Men, menar de, framför allt är de slutsatser som Kommunals och Sekos ordföranden drar fel, anser de.

– Det är ingen hemlighet att Kommunal och Seko vill se en återgång till den gamla ordningen med offentlig verksamhet i egen regi. Men vad som krävs är istället väl utformade upphandlingar, där inte bara pris utan även kvalitet och ökat kollektivtrafikresande tas i beaktande. På många håll fungerar upphandlingarna bra och leder till ökad kvalitet och kundnöjdhet. I de fall där upphandlingarna lett till överklaganden så beror det i regel på felaktigt utformade eller utförda upphandlingar.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Att det blivit billigare för skattebetalarna beror nog mer på att bolagen lägger för låga bud och hoppas på att ta hem vinsten på resandeökning. De enda områden som har riktigt bra ökning är de som har gratis eller väldigt billiga årskort. Sen är det ju bara så att politiker och trafikhuvudmannen styr och ställer. Hur många skulle fly om det inte är subventionerat med skattemedel, och hur många skulle börja åka om det var gratis

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)