Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MK Bussresor bäst på nätet

Prisade: Helene Bergh, MK Bussresor, Jessica Bäcker, Swebus. Fotograf Agneta Weissglas.

Prisade: Helene Bergh, MK Bussresor, Jessica Bäcker, Swebus. Fotograf Agneta Weissglas.

Västgötaföretaget MK Bussresor och expressbussföretaget Swebus är bäst på webben i svensk bussbransch. MK Bussresor vann titeln Årets Bussresewebb 2014, medan Swebus fick hederspris för bäst användning av sociala medier. Vinnarna fick på torsdagen ta emot sina pris på Busstorgets scen vid TUR-mässan i Göteborg.

I juryn ingick företrädare för bland annat IT-företag och Sveriges Bussföretag.

Juryns motivering till priset för årets bussresewebb som gick till MK Bussresor lyder så här:

Med en modern, luftig design som lockar till köp guidar MK Bussresor besökarna med tydligt bildspråk och ikoner. Det är en medveten satsning på webben som marknadsföringskanal och möjlighet finns till både bokning och köp online. Innehållet är väl paketerat, webbsidan är väl anpassad efter mediet och fungerar även responsivt för telefoner och läsplattor. MK Bussresors webbplats gör god reklam för turistbussresandet i Sverige.

Swebus fick hederspris för sociala medier 2014 med följande motivering från juryn:

Med en tydlig närvaro på sociala medier och en sajt som ständigt utvecklas så är Swebus med i svängen inom det digitala fältet. Swebus har en tydlig koppling mellan webben och sociala medier och använder Facebook och Twitter aktivt som självklara kanaler för dialog med
resenärerna, erbjudanden om resor och förändringar i tidtabeller.  Att resa med buss är kul och det vill Swebus att den digitala närvaron också ska symbolisera.

Övriga nominerade bussbolag var Bromölla Busstrafik, Brunossons resor, Dackebuss, Forsbergs Buss, MK Bussresor och Swebus Express.

– De nominerade bussbolagen har en medveten plan med sin digitala marknadsföring, men fortfarande finns det mycket att göra i branschen för att stärka närvaron på webben och sociala
medier. En bra webbsida kan generera affärer och jag tror att finns en stor potential för turistbussföretagen att nå ut till sina kunder genom att satsa på att synas på Internet, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)