Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Myndigheter hopplöst dåliga på ansvar vid upphandlingar”

Dalatrafiks senaste upphandling lyfts fram som ett negativt exempel i debattartikeln avJanne Rudén, Seko och Annelie Nordström, Kommunal. Foto: Ulo Maasing.

Dalatrafiks senaste upphandling lyfts fram som ett negativt exempel i debattartikeln avJanne Rudén, Seko och Annelie Nordström, Kommunal. Foto: Ulo Maasing.

De svenska myndigheterna är hopplöst dåliga på att ta sitt ansvar i samband med upphandlingar av kollektivtrafik. Det skriver ordförandena för de två stora fackförbunden Kommunal och Seko i en debattartikel i Svenska Dagbladet på måndagen. ”Inom busstrafiken har det närmast blivit legio med ett upphandlingskaos vid varje kontrakts utgång,”, skriver Janne Rudén, Seko och Annelie Nordström, Kommunal i artikeln. Där pekar man bland annat ut Dalatrafiks senaste upphandling som ett exempel.

– Förarna, som kört linjerna i åratal, vet fortfarande inte hos vem de ska söka ny anställning, hävdar de båda fackförbundsordförandena.

Verkligheten i samband med upphandlingar är, hävdar de, att företagens rättigheter ställts i centrum, att överklagandeprocesser och skadeståndskrav blivit norm och att politikerna använder juridiken som svepskäl för att inte ta sitt ansvar.

Rudén och Nordström talar om en ”pervers logik” i samband med upphandlingarna, ”en logik som systematiskt omöjliggör en bra utveckling i våra branscher.”

Utan att nämna företaget vid namn, men med en klar anspelning på Arrivas stora trafikövertagande i norra Storstockholm för drygt ett år sedan, skriver de båda fackordförandena:

– Anbudsgivarna lämnar offerter utifrån kalkyler där all, eller stora delar av personalen är nyanställd och därmed har lägsta lön enligt avtal. Den nuvarande leverantören är dock bunden av avtal med sina anställda, som fått lönehöjningar i enlighet med avtal, och kan därmed inte möta den nya anbudsgivarens bud. Denna perversa logik slår sönder företagens långsiktighet och innebär att det inte heller lönar sig för leverantören att leverera bra kvalitet. Det går ändå inte att vinna kontraktet en andra gång. Ingen tjänar på denna galenskap.

Man aviserar en kommande rapport från Seko om upphandlingarna av kollektivtrafik. Rapporten uppges av artikelförfattarna visa ”att de ansvariga myndigheterna har stora möjligheter att skapa trygga anställningar genom att ställa krav på villkor enligt kollektivavtal men också genom krav på att befintlig personal ska följa med till de nya arbetsgivarna. Rapporten visar också, tyvärr, att de svenska myndigheterna är hopplöst dåliga på att ta sitt ansvar”.

– Okunskapen hos svenska upphandlare är hög. Det behövs ett rejält omtag, skriver Rudén och Nordström.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)