Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania får stororder på BRT-system till Ghana

ScanialoggaBusstillverkaren Scania har tecknat ett avtal med Ghanas transportministerium om leverans av bussar och utrustning för det kollektivtrafiksystem (BRT) som är under uppbyggnad i huvudstaden Accra. Scania ska leverera 300 bussar och tillhörande utrustning och tjänster såsom biljettautomater, verkstadstjänster, verksamhetsstöd och infrastruktur.

Accra har en mycket besvärlig trafiksituation som myndigheterna vill lösa genom en satsning på kollektivtrafik.

Införandet av ett BRT-system är en lösning som förbättrar situationen till en rimlig kostnad jämfört med andra alternativ. Användningen av BRT-lösningar sprider sig snabbt över hela den afrikanska kontinenten, där många städer står inför samma utmaningar som Accra.

− Leveransen till Accra är ett stort steg i att öka Scanias närvaro i Västafrika och kommer dessutom att vara ett viktigt referensprojekt för andra städer i regionen, säger Fredrik Morsing, regionchef för Scania i Västafrika .

− Regeringen är fast besluten att lösa problemet med flaskhalsar i trafiken i våra städer. BRT-system är en viktig del i vår politik för detta, säger Ghanas transportminister Dzifa A. Attivor.

Avtalet mellan Scania och transportministeriet undertecknades under närvaro av bland andra kronprinsessan Victoria och handelsminister Ewa Björling.

I BRT-system (Bus Rapid Transit) ingår vanligtvis bussar med hög passagerar­kapacitet och hög turtäthet, reserverade körfält eller gator där bussar ges prioritet i korsningar. Det är lösningar som till lägre kostnad möjliggör lika snabb framkomlighet som tunnelbanesystem.

Scania har levererat drygt 3500 bussar till BRT-system runt om i världen.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)