Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania planerar elbusslinje i Södertälje

Nils-Gunnar Vågstedt, chef för Scanias utveckling av hybridsystem: Den fordonsteknik som behövs är nu tillräckligt mogen för att vi ska kunna starta seriösa demoprojekt. Foto: Scania.

Nils-Gunnar Vågstedt, chef för Scanias utveckling av hybridsystem: Den fordonsteknik som behövs är nu tillräckligt mogen för att vi ska kunna starta seriösa demoprojekt. Foto: Scania.

Buss- och lastbilstillverkaren Scania vill elektrifiera en av de viktigare busslinjerna i Södertälje. Planerna är ett av inslagen i Scanias arbete med elektrifiering av både bussar och lastbilar. Den satsning man vill göra i Södertälje är resultatet av ett samarbete mellan Scania och tåg- och spårvagnstillverkaren Bombardier som har utvecklat en egen lösning för trådlös, alltså induktiv, laddning av batterierna i eldrivna fordon, Primove.

Scania har siktet inställt på att längs linjen elektrifiera fem sektioner om totalt 200 meter där bussarna under sin färd på linjen ska kunna ladda batterierna så att man problemfritt kan fortsätta till nästa sektion för laddning.

Sedan tidigare har Scania etablerat ett samarbete med Bombardier som har en stor testanläggning i Mannheim i Tyskland. För närvarande testar man induktiv laddning med en lastbil som har en 2 x 1 meter stor ”mottagare” monterad under bilen.

Induktiv energiöverföring anses av många vara ett attraktivt alternativ till både trådbussar och spårvagnar eftersom de inte påverkar stadsmiljön med bland annat förfulande luftledningar.

– Jag är övertygad om att alla våra fordon i framtiden kommer att vara mer eller mindre eldrivna, säger Jonas Hofstedt, chef för utvecklingen av drivlinor hos Scania.

Den planerade bussatsningen i Södertälje är ett inslag i Scanias arbete med att utveckla elvägar och eldrivna fordon, där Sverige kan bli först i världen med elektriska lastbilar och vägar i kommersiell drift. För lastbilar studerar man främst laddning från luftledningar via en pantograf. Arbetet bedrivs i samarbete med Siemens.

– Den fordonsteknik som behövs är nu tillräckligt mogen för att vi ska kunna starta seriösa demoprojekt som kan visa potentialen i elvägar och fordon som laddas från vägen, säger Nils-Gunnar Vågstedt, chef för Scanias utveckling av hybridsystem.

– Nu är utmaningen att utveckla infrastuktur och transportsystem för dessa fordon.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)