Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skånetrafiken fick rätt mot Buss i Väst och Bergkvarabuss

Skånetrafiken fick rätt i två upphandlingsmål. Foto: Kasper Dudzik.

Skånetrafiken fick rätt i två upphandlingsmål. Foto: Kasper Dudzik.

Skånetrafiken, som har huvudansvaret för kollektivtrafiken i Region Skåne, har fått rätt i förvaltningsdomstolen när det gäller två överprövningar av upphandlingar som man gjorde i fjol. Upphandlingarna gällde fyra trafikuppdrag och tilldelningsbesluten överklagades, dels av Buss i Väst AB, dels Bergkvarabuss.

De fyra trafikuppdragen var Hässleholm stad och region, Nordväst 2014, Landskrona stad samt Österlen Tomelilla.

Österlen Tomelilla gick till Veolia Transport, men beslutet överklagades av Buss i Väst. Samverkansbolaget ansåg att förfrågningsunderlaget inte var tillräckligt förutsägbart och transparent, i synnerhet när det gällde utvärderingsmodellen och hur Skånetrafiken tillämpade denna. Buss i Väst ansåg att det fanns stort utrymme för godtycke i utvärderingen.

Man reagerade bland annat på att Veolia fick höga poäng i utvärderingen på grund av stark lokal bemanning. Men att det skulle värdesättas vid utvärderingen framgick inte av förfrågningsunderlaget, menade Buss i Väst.

Skånetrafiken tillbakavisade kritiken från Buss i Väst och förvaltningsrätten går på Skånetrafikens linje

Bergkvarabuss överklagade att Nobina fick trafikuppdraget Nordväst 2014. Bergkvarabuss hävdade att Skånetrafiken vid sin utvärdering av Nobinas anbud inte hade tagit hänsyn till att en tredjedel av trafiken skulle utföras av underentreprenörer. Bergkvarabuss menade bland annat att Skånetrafiken inte hade bedömt underentreprenörernas kvalitetssystem. Det hade i sin tur lett till att Nobina fick för höga poäng i kvalitetsutvärderingen.

Men förvaltningsrätten väljer även här att gå på Skånetrafikens linje. Domstolen menar att Skånetrafiken på ett tillräckligt klart och tydligt sätt har beskrivit vilka kvalitetskriterier man ska beakta vid utvärderingen, hur dessa ska viktas och hur poängsättningen ska gå till.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)