Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Skotsk busscomeback i Norden

Transportjätten Stagecoach grundare och styrelseordförande Brian Souter är på väg att göra comeback i Norden. Foto: Stagecoach.

Transportjätten Stagecoach grundare och styrelseordförande Brian Souter är på väg att göra comeback i Norden. Foto: Stagecoach.

Den internationella buss- och tågjätten Stagecoach´ grundare och storägare, Sir Brian Souter, är på väg att göra comeback i nordisk bussbransch. Enligt uppgifter i flera finska medier, bland andra Helsingin Uutiset, är Souter på väg att köpa expressbussverksamheten i det offensiva och snabbt expanderande finska bussföretaget Onnibus som nu också drar sig ur kollektivtrafiken i de finska städer där man nyligen etablerat sig.

Onnibus har på några år rejält skakat om den finska bussbranschen genom att med tuff priskonkurrens bryta sig in på den stora, finska marknaden för expressbussar. Onnibus har också gått till offensiv inom lokaltrafik och vann i hösts busstrafiken i den finska staden Jyväskylä.

Onnibus kör också kollektivtrafik i Tammerfors. På måndagen blev det dock officiellt att Onnibus säljer sin verksamhet inom kollektivtrafik till det stora bussföretaget Koiviston Auto. I samband med det förklarade Onnibus´ vd Pekka Möttö att företaget skulle koncentrera sig på den långväga expresstrafiken, där man ”hade stora planer”.

Möttö gick dock inge närmare in på vad planerna siktar till.

På tisdagen blev det officiellt att Onnibus säljer sin kollektivtrafikverksamhet, bl a i Tammerfors, till Koiviston Auto. Foto: Scania.

På tisdagen blev det officiellt att Onnibus säljer sin kollektivtrafikverksamhet, bl a i Tammerfors, till Koiviston Auto. Foto: Scania.

Tidigare dominerades marknaden för expresstrafik i Finland helt av ExpressBus, där dryga dussinet finska bussföretag samverkar under gemensamt varumärke. Bussföretagen har drivit sin verksamhet i skydd av koncessioner, men nu öppnas stegvis marknaden upp för konkurrens, vilket Onnibus redan från början aggressivt har utnyttjat. På några år har man byggt upp ett expressbussnät som täcker större delen av landet. Samtidigt har man erbjudit priser långt under konkurrenternas.

Det har i sin tur lett till protester och konflikter med såväl andra finska bussbolag som med de finska järnvägarna som har känt sig starkt hotade av lågpriskonkurrenten Onnibus.

Marknadsöppningen och Onnibus har enligt uppgift sedan tidigare intresserat Brian Souter. Onnibus arbetar också till stor del på samma sätt som annan expressbusverksamhet som Souter är engagerad i med en utpräglad lågprisprofil På Onnibus kostar således biljetterna från 3 euro (drygt 25 kronor) och uppåt.

En satsning på Onnibus ligger också i linje med vad Brian Souter tidigare har sagt till bussmagasinets chefredaktör: ”Vi trivs bäst på en avreglerad marknad där vi fritt kan utveckla vår trafik”.

Och det är just det som nu håller på att utvecklas inom långväga finsk busstrafik. Försäljningen av Onnibus´ kollektivtrafikverksamhet ligger också i linje med Brian Souters filosofi. Bortsett från London arbetar exempelvis Stagecoach med kollektivtrafik nästan uteslutande på marknadeer som är helt avreglerade.

För järnvägen, liksom för övriga bussbolag, kommer Brian Souters engagemang i Finland att utgöra en mycket tuff utmaning. Samtidigt som bussföretagen till stor del har vant sig vid att leva på en marknad där man varit skyddad av koncessioner kommer en internationell aktör med en helt annan bakgrund och mycket starka ekonomiska muskler in och tar upp fighten.

Genom sitt investmentbolag Souter Investments har Brian Souter byggt upp ett stort expressbussnät i Polen och dess grannländer, Polski Bus.

Genom sitt investmentbolag Souter Investments har Brian Souter byggt upp ett stort expressbussnät i Polen och dess grannländer, Polski Bus.

Senast Brian Souter var inne på den svenska bussmarknaden var under senare delen av nittiotalet. 1996 köpte Stagecoach dåvarande Swebus (idag Nobina) från SJ. Några år senare sålde man förtaget för att istället investera i USA.

Sir Brian Souter och hans syster Ann Gloag grundade Stagecoach i Perth, Skottland 1980. Bolaget kom till i samband med avregleringen busstrafiken i Storbritannien. Brian Souter och Ann Gloag började med att köra expressbussar mellan Skottland och London och bredde själva till och med smörgåsarna som såldes ombord.

Idag har Stagecoach Group cirka 35 000 anställda i Storbritannien, USA och Kanada. Företaget har ca 13 000 bussar, spårvagnar och tåg. Souter har sedan några år dragit sig tillbaka från posten som koncernchef och är nu styrelseordförande i Stagecoach Group.

I företagsgruppen ingår Megabus.com, ett expressbussföretag som betjänar ett 60-tal städer i Storbritannien och mer än 80 i USA och Kanada. Konceptet är inte olikt Onnibus med biljettpriser från ett pund eller en dollar per biljett och uppåt.

Genom sitt investmentbolag Souter Investments har Sir Brian aggressivt slagit sig in på expressbussmarknaden i centraleuropa genom sitt företag Polski Bus som kör expresstrafik i Polen och Polens grannländer.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)