Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk mobilapp gör succé i norsk kollektivtrafik

I Oslo med omnejd har mobilbiljetter blivit poppis tack vare Ruters biljettapp. Skillnaden mot bl a Stockholm är stor. Foto: Ulo Maasing.

I Oslo med omnejd har mobilbiljetter blivit poppis tack vare Ruters biljettapp. Skillnaden mot bl a Stockholm är stor. Foto: Ulo Maasing.

Det är skillnad mellan Oslo och Stockholm. Medan kollektivtrafiken i Storstockholm, som drivs under SL:s varumärke, fortfarande använder sig av ett krångligt system för SMS-biljetter har Oslo stora framgångar med sin biljettapp som lanserades i mitten av december 2012. Ruter, som är huvudman för kollektivtrafiken i Osloregionen, säljer idag omkring 25 000 biljetter om dagen via sin app RuterBillett.

Sedan premiären har försäljningen ökat starkt, månad för månad. I början av 2013 såldes biljetter för miljoner norska kronor (ca 5,3 miljoner SEK) i månaden via RuterBillett – i slutet av förra året var försäljningen 45 miljoner NOK (ca 48 miljoner SEK) i månaden.

Den 1 mars passerades sju miljoner sålda biljetter via appen som är utvecklad av det svenska IT-företaget Knowit. Från början kunde man bara köpa enkelbiljetter via appen, men nu kan man köpa alla de vanligaste biljettyperna. Allt fler väljer också att köpa 30-dagarsbiljett via appen.

– Vi upplever en fantastisk succé med mobilbiljetten. Allt fler väljer att använda den och kundnöjdheten är hög med hela 93 procent nöjda användare, säger Ruters vd Bernt Reitan Jenssen.

– Mobiltjänster är ett viktigt inslag i arbetet med att göra kollektivtrafiken till det ressätt som fler föredrar.

– Kollektivtrafiknätet i Oslo och Akershus är ett komplext system med många hållplatser, linjer och olika transportmedel. Vår uppgift är att göra vardagsresandet så enkelt och behagligt som möjligt för dem som reser med oss. Tjänster som mobilbiljetten har bidragit till att vända människors intryck av biljettsystemet från negativt till positivt, säger Bernt Reitan Jenssen.

Den svenska huvudstadsregionen har en bit kvar att gå…

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Det betyder att volymen i Norge 1.5 år efter lansering är lika stort som SMS biljetter var i Stockholm innan operatörerna satte krokben för tjänsten. Även om Oslo säkert är hälften så stort som Stockholm är det fortfarande inte fantastiskt framgångsrikt jämfört med vad SL gjort hittills. Kanske att SL bara är för försiktiga att prata om sina framgångar?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)