Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Swebusoffensiv på västkusten

Expressbussföretaget Swebus går nu till offensiv på sin linje Oslo – Göteborg – Köpenhamn. Åtta nya Mercedes-Benz Tourismo med ökad komfort sätts in i trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Expressbussföretaget Swebus går nu till offensiv på sin linje Oslo – Göteborg – Köpenhamn. Åtta nya Mercedes-Benz Tourismo med ökad komfort sätts in i trafiken. Foto: Ulo Maasing.

Konkurrensen om resenärerna längs västkusten hårdnar. Från och med torsdagen sätter expressbussföretaget Swebus in helt nya, uppgraderade bussar på sin linje mellan Oslo och Köpenhamn via Göteborg. Färre sittplatser och ökad komfort utan höjda biljettpriser är Swebus redskap i fighten om resenärerna. För första gången investerar Swebus nu också i nya bussar från Mercedes-Benz.

– Jag är glad som ett barn på julafton, säger Swebus´ vd Joakim Palmkvist när han på onsdagen visar en av de åtta nya bussar som företaget har investerat i för trafiken längs västkusten.

Det innebär att företaget i ett slag byter ut en femtedel av sin flotta på 48 bussar. Som mest hade Swebus över 100 egna bussar.

De senaste åren har man valt att banta den egna vagnparken och istället satsa på samarbete med ett antal underleverantörer för att slippa att periodvis stå med bussar som man inte hade trafik för. Nu kapas topparna mycket mer än förr med hjälp av andra bussföretag.

Interiören i de nya bussarna går i svart, grått och rött. Foto: Ulo Maasing.

Interiören i de nya bussarna går i svart, grått och rött. Foto: Ulo Maasing.

Det är få, om ens någon sträcka i landet där så många aktörer kämpar så hårt om att vinna resenärernas gunst som längs västkusten.

Swebuschefen Joakim Palmkvist efterlyser mer tänkande ur ett resenärsperspektiv från busstillverkarna. Foto: Ulo Maasing.

Swebuschefen Joakim Palmkvist efterlyser mer tänkande ur ett resenärsperspektiv från busstillverkarna. Foto: Ulo Maasing.

– Det är vår viktigaste marknad, samtidigt som vi där möter en väldigt tuff konkurrens. Statliga SJ som har återkommit med kommersiell trafik, samhällsfinansierade Öresundståg och andra bussbolag, säger Joakim Palmkvist.

Det är åtta fjorton meter långa nya Mercedes-Benz Tourismo L som Swebus nu sätter in på västkusten.

För att ge resenärerna ökad komfort har man minskat antalet stolar från 60 i övriga bussar till 55 i de nya. Stolsavståndet har ökats till 82 cm vilket ger en normallång person gott om benutrymme. Som oftast på turistbussar kan också stolarna närmast gången flyttas i sidled.

Sammanlagt innebär detta enligt Swebus att sittplatserna blir 20 procent större.

Om Swebus´ nya bussar

* 55 sittplatser ombord
* Benutrymme 82 cm, vilket är upp till 8 cm mer än i Swebus övriga bussar
* Sätena närmast mittgången kan justeras även i sidled för ökat utrymme. Alla säten har även fällbara ryggar.
* Trepunktsbälte på alla platser
* Eluttag vid varje sätespar
* Gratis wifi ombord
* Miljöklassad Euro 5
* ESP som reducerar risken för sladd i kurvor och vid undanmanövrer.
* 6-cylindrig motor på 428 hk (Mercedes-Benz OM 457 LA 315KW (428 hk))
* 8-växlad Powershift växellåda (Mercedes-Benz GO 240-8 8-vxl)

Svår balansgång
– Att minska antalet stolar innebär också att man får plats med färre betalande kunder. Varje stol är en intäktsmöjlighet, varje borttagen stol en är förlorad intäktsmöjlighet. Samtidigt är det nödvändigt att vi anpassar oss till resenärrnas önskemål och värderingar, säger Joakim Palmkvist.

Han pekar på att de nya bussarna faktiskt är första gången som Swebus väger in marknadsmässiga värderingar när man köper fordon – något som för övrigt är sällsynt i branschen, i synnerhet i linjetrafiken.

Swebus testade att öka benutrymmet på någa av sina befintliga bussar och man fick ett entydigt svar i kundundersökningarna. Några få centimeter större benutrymme gjorde att resenärerna blev klart nöjdare med hela resan.

Borden vid sittplatserna har fått en ny konstruktion som ger bättre utrymme för den som vill jobba med sin laptop. Dessutom riskerar man inte att få kaffet i knäet om personen framför fäller sitt ryggstöd bakåt.

Eluttag finns vid varje stolspar, och fritt wifi är sedan länge standard hos Swebus.

Ökat benutrymme och nya bord ska göra resan komfortablare. Foto: Ulo Maasing.

Ökat benutrymme och nya bord ska göra resan komfortablare. Foto: Ulo Maasing.

Däremot har Swebus valt att inte ge sig in i premiumsegmentet med extremt stora och få, fåtöljer.

– Biljettpriserna är en väldigt svår balansgång. Jag tycker att vi erbjuder en god komfort och tror att våra nya bussar blir väldigt uppskattade.

– Vi arbetar med en lågprisprodukt och vårt koncept bygger på god komfort, hög punkltighet, låga priser och hög säkerhet, säger Swebuschefen som pekar på att företaget har 98 procents punktlighet och därmed ligger skyhögt över järnvägen.

Det här är för övrigt första gången Swebus köper nya Mercedesbussar.

– Jag har stora förväntningar på att kunderna kommer att reagera positivt på stjärnan i fronten, säger Joakim Palmkvist.

Inredningen är påfallande elegant i svart, rött och grått. Det betyder att Swebus eget designprogram syns tydligt – även om det vita inslaget är obefintligt. Men vita golv och väggar hade nog varit väl opraktiskt…

– Men jag skulle ändå önska att industrin tänkte mer ur ett resenärsperspektiv, säger Joakim Palmkvist och pekar på bagagehyllorna som ett exempel.

– Ett modernt trafikflygplan har stora förvaringsutrymmen som man fäller ner och kan stänga. Varför skulle man inte kunna ha det i en buss? Industrin styrs fortfarande väldigt mycket av teknik och väldigt lite av resenärernas önskemål…

För första gången har Swebus köpt Mercedes-Benzbussar. Foto: Ulo Maasing.

För första gången har Swebus köpt Mercedes-Benzbussar. Foto: Ulo Maasing.

Swebus har under de senate åren brottats med lönsamhetsproblem. De nya bussarna är den första bussinvestering som Swebus gör på länge och ska bidra till en förbättrad lönsamhet, räknar Joakim Palmkvist med.

Han kom in i företaget 2006 och åren fram till och med 2010 var lönsamma.

– 2011 tappade vi enorma volymer, främst därför att tåg, flyg och även andra bussföretag ökade sitt utbud kraftigt. 2012 blev bättre. Det första kvartalet i fjol blev tungt och vi tvingades till en rad tuffa beslut, bland annat en nerläggning av Arlandatrafiken från Stockholm.

– Den trafiken utvecklades i rätt riktning även om vi låg något efter plan. Men när SL började köra starkt skattesubventionerade pendeltåg till Arlanda kunde vi inte fortsätta.

Nu räknar Swebuschefen med att åter nå svarta siffror.

– Vår tuffaste konkurrent är utan tvekan tåget och den samhällsfinansierade trafiken. Det har inte blivit lättare av att den kollektivtrafiklag som infördes härom året gör det möjligt att köra samhällsfinansierad trafik även över länsgränser.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)