Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Varm vår kan ge fria kollektivresor

Det varma vårvädret med vindstilla och sol kan leda till att människor i Parisregionen får åka gratis med kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Det varma vårvädret med vindstilla och sol kan leda till att människor i Parisregionen får åka gratis med kollektivtrafiken. Foto: Ulo Maasing.

Den tidiga och på många håll i Europa ovanligt milda våren är inte bara en källa till njutning utan också problem – problem som gör att det kan bli gratis att åka med kollektivtrafiken i Paris det här veckoslutet. Nolltaxa tack vare solvärme och svaga vindar alltså.

Bakgrunden är att det varma och stilla vädret har lagt ett ”lock” över den franska huvudstaden, vilket gör  att luftföroreningarna spränger de tillåtna gränsvärdena. Problemet gäller inte bara Paris utan ett halvdussin andra regioner och större städer i Frankrike, närmare bestämt i Ile de France (regionen runt Paris) samt i norra och östra Frankrike, Bretagne, Loiredalen och Bourgogne.

Vindstilla väder, kalla nätter och varma dagar har gjort att partikelhalterna från trafiken och uppvärmning av fastigheter har nått hälsofarliga nivåer.

Redan nu har i Parisregionen fartgränserna sänkts och stora fordon för godstransporter förbjudits inne i huvudstaden. Nästa steg blir att införa gratis kollektivtrafik i regionen om inte luftföroreningarna kommer ner på acceptabla nivåer. Syftet är naturligtvis att förmå bilister att i stället åka med buss eller tåg för att på det sättet minska partikelhalterna i luften.

I fjol vid den här tiden täcktes Frankrike av snö och temperaturen i Paris låg under nollan. Nu handlar det istället om soligt väder och temperaturer runt 19 grader i Parisområdet.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)