Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västtrafik: Varje krona värd 1:75

Shoppingrundan i Lysekil – en del av Västtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Shoppingrundan i Lysekil – en del av Västtrafik. Foto: Ulo Maasing.

Varje krona som samhället satsar på kollektivtrafiken i Västra Götaland ger 1:75 tillbaka i form av samhällsnytta. Det skriver Västtrafik i sin kundtidning där man presenterar en kalkyl över nyttan med Västtrafik. Drygt 2,5 miljarder kronor in ger 4,5 miljarder kronor ut, summerar man kalkylen.

Några av uträkningarna i kalkylen:

Om Västtrafik inte fanns så skulle 30 procent av invånarna kunna gå eller cykla till och från jobb och skola, medan 70 procent skulle behöva resa med bil. 1 800 fler skador och dödsfall skulle ha inträffat i trafiken i Västra Götaland om inte kollektivtrafiken fanns. Säkrare resor värderas till 3,2 miljarder om året.

Om 70 procent av de ca 260 miljoner resor som görs med Västtrafik varje år, hade gjorts med bilar skulle samhällets kostnader för koldioxidutsläpp och annan negativ miljöpåverkan ha ökat med 668 miljoner kronor.

Utan kollektivtrafik skulle det behövas många fler parkeringsplatser, framförallt i städerna. I Göteborg skulle man behöva bygga cirka 90 000 nya parkeringsplatser, vilket motsvarar ytan på 380 fotbollsplaner. Tätare stadsmiljö med kortare avstånd, kortare restid, färre bilar och bättre framkomlighet är på det sättet värd 530 miljoner kronor.

Västtrafik kunder får mer vardagsmotion än bilister. Att gå till och från hållplatser varje dag ger positiva hälsoeffekter och minskade vårdkostnader för samhället på sikt. Värde: 65 miljoner kronor.

Dessutom minskar slitaget av vägarna med 19 miljoner tack vare kollektivtrafiken.

Share Dela

Taggat som: ,

1 kommentar »

Trackbacks

  1. Västtrafik: Varje krona värd 1:75 | Sveriges Förenade Bussförare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)