Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bergkvarabuss köper Volvohybrider

Bergkvarabuss har beställt tolv Volvo 7900 Hybrid för tätortstrafik i Karlskrona. Foto: Volvo.

Bergkvarabuss har beställt tolv Volvo 7900 Hybrid för tätortstrafik i Karlskrona. Foto: Volvo.

Bergkvarabuss, som är Sveriges största familjeägda bussföretag, har beställt tolv hybridbussar från Volvo Bussar. Bussarna ska sättas i trafik i september i tätortstrafiken i Karlskrona.

–  Efter att noga ha sonderat marknaden för hybridbussar och granskat olika alternativ bestämde vi oss för Volvo. De har en genomtänkt, okomplicerad lösning som visat sig motsvara förväntningarna i skarp trafik, säger Göran Mellström, vd på Bergkvarabuss.

De tolv hybridbussarna till Karlskrona är av den senaste hybridmodellen från Volvo Bussar, Volvo 7900 Hybrid.

Bussen är utrustad med en elmotor, ett batteripaket och en mindre dieselmotor. Den förbrukar nära 40 procent mindre bränsle än en motsvarande dieselbuss. Utsläppen av koldioxid reduceras lika mycket.

Eftersom bussarna i Karlskrona kommer att drivas med biodiesel blir den totala klimatpåverkan ännu lägre. Också utsläppen av kvävoxider och partiklar är extremt låga, ungefär 50 procent lägre än vad dagens renaste dieseldrivna bussar släpper ut.

Ordern från Bergkvarabuss är den senaste i raden av framgångar för Volvo Bussars elhybrider, som hittills sålts i över 1350 exemplar i 21 länder. Möjligheten att samtidigt sänka bränsleförbrukning, klimatpåverkan, buller och avgasutsläpp är intressant för både trafikhuvudmän och operatörer.

Volvo 7900 Hybrid Euro 6 karakteriseras enligt tillverkaren av:
•    Upp till 39 % lägre bränsleförbrukning än motsvarande dieselbuss.
•    40-50 % lägre utsläpp av avgaser.
•    Tyst och avgasfri drift vid hållplatser.
•    Drivs med el/diesel eller biodiesel.
•    Utrustad med en elmotor, batterier och en mindre dieselmotor.
•    Dieselmotorn uppfyller EU:s nya emissionsbestämmelser, Euro 6.
•    Drivlinan är en parallellhybrid, vilket innebär att dieselmotor och elmotor kan användas oberoende av varandra.
•    Batterierna laddas av den energi som uppstår när bussen motorbromsar.
•    Elmotorn används framförallt vid acceleration från stillastående upp till 15-20 km/t.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)